سیگار: طالبان به دنبال مشارکت بیشتر در تطبیق پروژه‌های امریکا هستند

داره بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که طالبان خواستار تفاهم‌نامه‌های امضا‌شده و مشارکت بیشتر در تصمیم‌گیری و تطبیق پروژه‌ها هستند.

به گزارش کابل۲۴؛ سیگار روز یک‌شنبه، ۱۶ دلو، با نشر گزارش تازه‌اش به نقل از اداره انکشافی بین‌المللی ایالات متحده امریکا نوشته است که طالبان ورود از قبل اعلام‌ناشده‌شان به دفترهای نهادهای همکار در بخش تطبیق پروژه‌ها را افزایش داده‌اند و خواستار معلومات در مورد پلان کاری، بودجه، عملیات و افراد شده‌اند.

در گزارش آمده است که هرچند بیشتر این اقدامات مانع علنی شدن اکثر پروژه‌های اداره انکشافی امریکا نشده، اما این نهاد بزرگ‌ترین فعالیت صحی‌اش در ولایت هرات را به دلیل اختلاف با طالبان متوقف کرده است.

سیگار به نقل از وزارت امور خارجه امریکا علاوه کرده است که سازمان‌های غیردولتی حامی برنامه واکنش اضطراری صحی صندوق امانات بازسازی افغانستان به دلیل‌های مشابه در این سه ماه کار خود را در ۱۰ ولایت متوقف کرده‌اند.

گفتنی است که با روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، ارتباطات دیپلماتیک میان این گروه و تقریباً تمام کشورهای دنیا قطع شده و  کمک‌های بین‌المللی که بیشتر به هدف پیش‌برد امور انکشافی به افغانستان می‌رسید، توقف یافته است.

در این میان، اکثریت سازمان‌های امدادرسان به شمول شاخه‌های مهمی از سازمان ملل مانند صندوق حمایت از کودکان (UNICEF)، سازمان بهداشت جهانی ‌(WHO)، برنامه غذایی جهان (WFP) و بسیاری از سازمان‌های امدادرسان غیر‌دولتی ملی و بین‌المللی، آماده شدند تا با شعار «ما می‌مانیم و کمک می‌رسانیم» در افغانستان بمانند و به کار ادامه دهند.

تعامل رژیم طالبان با این سازمان‌ها عمدتاً ادامه رویکردی بود که در اواخر دولت غنی بین سازمان‌های امداد‌رسان و طالبان شکل گرفته بود.

بر‌اساس این رویکرد، سازمان‌ها اجازه داشتند با رعایت اصول وضع‌شده توسط طالبان و کسب اجازه‌نامه از «کمیسیون شرکت‌ها و موسسات» که در هر ولایت و ولسوالی نماینده داشت، کارمندان خویش را به ساحات تحت کنترل‌ این گروه فرستاده و پروژه‌ها را اجرا کنند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *