نشر فایل صوتی احمدشاه مسعود: ایران “منافق” است

یک فایل صوتی قدیمی از احمدشاه مسعود نشر شده که در آن، جمهوری اسلامی را “ضعیف، منافق و دودل” می‌خواند.

احمدشاه مسعود در این فایل درباره نوع نگاه کشورهای منطقه به احزاب سیاسی افغانستان سخن می‌گوید.

به گزارش کابل۲۴؛ هرچند زمان دقیق ضبط این فایل صوتی معلوم نیست اما به نظر می‌رسد این فایل در جریان سال‌های مقاومت علیه رژیم اول طالبان در بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱ ضبط شده است.

احمدشاه مسعود در این فایل می‌گوید حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار برای حکومت پاکستان حزب مطلوب است.

او می‌گوید احزاب متعلق به اهل تشیع برای جمهوری اسلامی ایران و حزب دعوت جهاد به رهبری عبدرب‌الرسول سیاف و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار برای عربستان سعودی احزاب مطلوب است.

او می‌گوید کشورهای غربی به ما (حزب جمعیت اسلامی افغانستان) اعتماد نمی‌کند و اگر کشورهای غربی به کسی اعتماد کند به ظاهرشاه مراجعه خواهد کرد زیرا «او وابسته به غرب است.»

ظاهرشاه در زمانی که این نوار صوتی ضبط شده است، در روم، پایتخت ایتالیا زندگی می‌کرد.

آقای مسعود می‌گوید یکی از نقاط ضعف حزب جمعیت اسلامی افغانستان این است که در سطح بین‌المللی دوست و همکار محکم ندارد.

حزب جمعیت در کنار اینکه دچار اختلافات درونی شدید بوده و است هیچ‌گاه برای خارجی‌ها قابل اعتماد نبوده‌است.

او در این نوار می‌گوید: «از بین کشورهای بیرونی فقط یک همکار باقی می‌ماند که آن‌هم بسیار ضعیف و منافق و دودل است که جمهوری اسلامی ایران است.» او در ادامه می‌افزاید دولت ایران «گاهی آری می‌گوید و گاهی نه.»

مسعود تصریح می‌کند: «اگرچه گپ ایرانی‌ها این بود که ما جمعیت را به حیث حزب پیشتاز در قسمت مسایل آینده افغانستان قبول داریم و به احزاب تشیع می‌گوییم که از حزب جمعیت پیروی کنند.»

رهبر پیشین جبهه مقاومت ملی افغانستان در ادامه فایل صوتی درباره وعده جمهوری اسلامی ابراز تردید می‌کند و می‌گوید: «مچم [نمی‌دانم] که آن‌ها در این گفته‌های‌شان تا چه حدی صادق هستند.»

این نوار صوتی در حالی منتشر می‌شود که سران جمعیت در طول سال‌های جنگ و در ۲۰ سال اخیر رابطه‌ی بسیار نزدیکی با ایران داشته‌اند.

داکتر عبدالله که از رهبران جمعیت محسوب می‌شود بیش‌ترین دیدار را در طول سال‌های که او در حکومت بود با س لن و سفرهای ایران در کابل داشته‌ است.

به نظر می‌رسد نشر این نوار صوتی هرچند قدیمی به شکاف و فاصله میان جمعیت و دولت ایران کمک می‌کند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *