اوغلو: شمار زیادی از افغان‌ها را از ترکیه اخراج کرديم

مولود چاووش‌ اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفته است که شمار زیادی از شهروندان افغانستان را به کشورشان بازگردانده‌اند و این روند فعلا نیز ادامه دارد.

خبرگزاری آناتولی روز دوشنبه، ۱ جوزا، به نقل از آقای اوغلو نوشته است که این پناه‌جویان افغان توسط هواپیما به کشور بازگردانده شده‌اند.

او افزوده است: «به‌دلیل جنگ داخلی از سوریه مهاجران به ترکیه آمدند، همچنان از افغانستان نیز به همین شکل از طریق ایران آمده‌اند.»

وی تصریح کرده است که ترکیه به نیروی کار در بخش کشاورزی، صنعت و بازار نیاز دارد و نمی‌تواند همه پناه‌جویان را اخراج کند.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به احداث دیوار در مرز ایران گفت: «شماری از مهاجران این‌جا عبور می‌کنند، اما تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی با هدف تحریک افکار عمومی به اشتراک گذاشته می‌شوند.»

گفتنی است که ترکیه میزبان بیش از ۳.۷ میلیون پناهجوی سوری و بیش از سه‌ صد هزار پناه‌جوی افغان است.

این گفته‌ها در حالی منتشر می‌شود که کمال‌ قلیچدار‌اوغلو نامزد و رقب رجب طیب اردوغان گفته بود در صورت برنده شدن اردوغان ترکیه میزبان ده میلیون پناهنده خواهد بود.

او در سخنرانی ۱۸ می هم چنین گفت: «بگذارید همین‌جا موضوع را روشن کنم: به‌محض اینکه من به قدرت برسم همه پناهندگان را بیرون می‌کنم. تمام».

در یک سال اخیر بارها نهاد حقوق بشری از روند خشن و جنجالی اخراج پناهجویان افغان از ترکیه انتقاد کرده‌اند.

شماری از افغان‌های مقیم ترکیه گفته‌اند که دولت ترکیه پس از انتقادهای شدید از سوی مخالفان سیاسی‌ در مورد سیاست های مهاجرتی، شماری زیادی از پناهجویان را از این کشور اخراج کرده است.

برخی کارشناسان می‌گویند این گفته‌های وزیر خارجه ترکیه در حال که انتخابات ترکیه وارد مرحله دوم شده تبلیغات انتخاباتی است به نفع رجب طیب اردوغان نامزد پیشتاز.

در ماه‌های اخیر شمار زیادی از پناهجویان توسط پولیس ترکیه بازداشت و به‌گونه اجباری به کشور بازگردانده شده‌اند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *