اردوغان حفیظه غایه ارکان را به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه انتخاب کرد

به گزارش رسانه‌های ترکیه، برای اولین بار ریاست بانک مرکزی این کشور به حفیظه غایه ارکان سپرده شده است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، حفیظه غایه ارکان با حکم رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به عنوان رئیس بانک مرکزی این کشور معرفی شده است.

گفته شده حفیظه غایه ارکان متولد سال ۱۹۸۲ است.

انتصاب او همزمان با تورم در ترکیه انجام شده است. رجب طیب اردوغان در آغاز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به مردم کشورش وعده داده بود که تورم را مهار می‌کند.

خانم ارکان که سابقه کار در شرکت‌های مالی و بانک‌ها در آمریکا را دارد، اولین زنی است در ترکیه که این سمت را برعهده می‌گیرد.

به گفته تحلیلگران انتصاب او بخشی از تغییر آشکار در سیاست‌های اقتصادی آقای اردوغان است که منجر به تشدید بحران تورم در این کشور شده است.

حفظیه غایه ارکان، که از دانشگاه پرینستون مدرک دکترای مهندسی مالی دارد، پنجمین رئیس بانک مرکزی ترکیه در چهار سال گذشته است.

خانم ارکان۴۳ ساله جانشین شهاب کاوجی اوغلو شده که دوره ریاستش با حمایت از سیاست آقای اردوغان در کاهش نرخ بهره باعث سقوط تاریخی ارزش لیر در سال ۲۰۲۱ شد و تورم را در سال گذشته به بالاترین سطح در ۲۴ سال گذشته رساند.

بانک‌های مرکزی معمولا از افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم استفاده می‌کنند اما آقای اردوغان این کار را “عامل اصلی همه بدبختی‌ها” نامیده بود.

آقای اردوغان و متحدانش استدلال می‌کنند که کاهش نرخ بهره باعث تقویت صادرات، سرمایه‌گذاری و اشتغال خواهد شد، حال آن که بسیاری از اقتصاددانان این میزان کاهش را غیرمسئولانه می‌دانند.

به گفته تحلیلگران اقتصادی بانک مرکزی ترکیه در سال‌های گذشته استقلال خود را به دلیل تصمیم‌های آقای اردوغان از دست داده است.

ارزش لیرترکیه در بازارهای مالی در سال‌های اخیر روندی به شدت نزولی داشته است.

در میان اعضای کابینه دولت اردوغان هم، یک زن به عنوان وزیر خانواده و خدمات اجتماعی ترکیه تعیین شده‌ است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *