پلتفرم؛ قتل برای بقا

“پلتفرم” (Platform) فیلمی در ژانر ترسناک و علمی-تخیلی محصول اسپانیا سال ۲۰۱۹ است. در این فیلم داستانی خشن و تاریک را دنبال می‌کنیم که در یک زندان عمودی عجیب و غریب به نمایش درآمده‌است.

کابل۲۴: در این زندان، غذاها بر روی یک پلتفرم عمودی قرار گرفته و به طور مداوم بین سطوح پایین و بالای حرکت می‌کند. هر زندانی تنها ۲ دقیقه زمان برای خوردن غذا دارد و پس از آن، پلتفرم به سطح بعدی حرکت می‌کند و غذاهایی که روی آن قرار دارند به زندانیان پایین منتقل می‌شوند.

در این زندان، جنگ و خشونت بین زندانیان برای بقا و دسترسی به غذاها رخ می‌دهد.

پلتفرم (The Platform ) یک فیلم اسپانیایی است که ایده‌ای خاص و فوق العاده دارد. ایده‌ای که قرار است برخی زشتی‌های انسان را به صورت مخاطب بپاشد.

زشتی‌هایی که در محدودیت‌ها سر باز می‌کنند و این ایده، در فیلمنامه‌ای پرکشش و عالی به نگارش درآمده‌است.

فیلم نامه‌ای که قرار نیست قصه بگوید یا مخاطبش را احساساتی کند بلکه قصدش به وحشت انداختن اوست. اینکه آینه‌ای مقابلش بگذارد تا با کمک دیالوگ‌ها، ارجاعات و استعاره‌ها سیاهی‌های ممکن را به رخش بکشد.

این فیلم دارای تصویری تاریک و آشفته است که باعث ایجاد فضای نگران کننده و ترسناکی می‌شود. با این حال، قابلیت جذابیت داستان و یا توانایی ایجاد تعامل عمیق با شخصیت‌های فیلم در این فیلم محدود است و برخی از صحنه‌ها به نظر می‌رسند که بدون هدف و بدون چارچوب داستانی قرار گرفته‌اند.

تریما گاهی” یک انسان است، انسان بدون تمدن که اصلی ترین رسالتش خوردن است. به همان میزان اطلاعات می‌دهد که در مقابل خواهد گرفت.

رفتارش با پایین دستی، ظالمانه است و با ظلم بالادستی کنار می‌آید. چیزی که دوست دارد حمل کند، چاقو است و چیزی که برایش اولیت دارد، زنده ماندن است. و البته در انجام عملش توجیه‌گر.

اما انسان مدرن به واسطه فرهنگ و هنر زیباتر شده است. دوست دارد که کمک کند. می‌خواهد عدالت فراگیر باشد و همه انسان‌ها لذت ببرند.

و گورنگ با حمل کتاب “دون کیشوت “(مهم ترین کتاب تاریخ اسپانیا)، داعیه‌ی این هنر را دارد. و در اوایل فیلم تقابلی بین گورنگ و تریما گاهی شکل می‌گیرد.

به طور کلی، “پلتفرم” یک فیلم تاریک و خشونت‌بار است که تصاویر شدید آن مشاهده کنندگان را به چالش می‌کشاند.

با این حال، به دلیل نقص‌های داستانی و برخی از صحنه‌های نامفهوم، ممکن است برخی از مخاطبان در ارزیابی این فیلم کمی محتاطانه عمل کنند.

داستان فیلم، در یک زندان عمودی عجیب و غریب رخ می‌دهد و در آن، زندانیان باید برای بقا در محیطی تنگ و خطرناک، با یکدیگر رقابت کنند.

نوآوری داستان و فضای ترسناکی که در فیلم به تصویر کشیده شده، به همراه بازی بی‌نقص بازیگران و کارگردانی هوشمندانه، “پلتفرم” را به یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک و علمی-تخیلی دهه اخیر تبدیل کرده است.

در کل، به نظر می‌رسد که “پلتفرم” یک فیلم قوی و جذاب با داستانی فوق‌العاده و تصاویری زیبا و تاریک است که به همه علاقه‌مندان به ژانر ترسناک و علمی-تخیلی پیشنهاد می‌شود.

پایان فیلم “پلتفرم” در برخی از نقدها و بررسی‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است، اما به نظر من، پایان فیلم به نسبت مطلوب و مناسب است و با داستان و فضای فیلم همخوانی دارد.

بدون اسپویل کردن، می‌توان گفت که پایان فیلم، نشان می‌دهد که در این دنیای تاریک و خشن، هیچ‌کس از جنگ و خشونت نمی‌تواند فرار کند و همه برای بقا باید با یکدیگر همکاری کنند.

پایان فیلم، همچنین به نشان دادن این موضوع کمک می‌کند که در دنیایی که همه چیز در آن به سرعت به سمت نابودی پیش می‌رود، همه باید با یکدیگر متحد شوند تا بتوانند بقا کنند.

در کل، به نظر می‌رسد که پایان “پلتفرم” با داستان و فضای فیلم هم‌خوانی دارد و یک پایان مناسب و قابل قبول برای این فیلم است.

موسس کابل۲۴
حمید شهاب خبرنگار، عکاس، نویسنده و موسس کابل۲۴ است او همچنین به‌عنوان خبرنگار ارشد، مدیر مسئول و نویسنده در برخی از رسانه‌ها کار کرده‌است. از آقای شهاب در ۱۱ سال فعالیت رسانه‌ای، صدها گزارش، مقاله، تحلیل و گفتگو در حوزه‌های گوناگون، منتشر شده‌است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *