سرباز استرالیایی متهم به جنایت جنگی در افغانستان: عذرخواهی نمی‌کنم

بن رابرتز اسمیت، سرباز استرالیایی‌ای که در دادگاه مدنی این کشور به شراکت در قتل چهار شهروند غیرنظامی هنگام مأموریت‌اش در افغانستان محکوم شد، حکم صادرشده را «نادرست» خوانده و گفته از اقدامات خود عذرخواهی نخواهد کرد.

به گزارش کابل۲۴ به نقل از رویترز، او که در طول سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ در افغانستان حضور داشته و دارای «صلیب ویکتوریا» و دیگر افتخارات مهم نظامی است، در اولین اظهار نظر عمومی خود پس از صدور حکم دادگاه، گفت که به اقدامات خود در افغانستان افتخار می‌کند.

یک قاضی دادگاه فدرال استرالیا در اول ماه جون، شکایت رابرتز اسمیت علیه سه روزنامه که وی را به کشتن افغانستانی‌های غیرمسلح متهم کرده بودند، رد کرد.

قاضی هنگام صدور حکم گفت که روزنامه‌ها در گزارش خود حقیقت قابل توجهی را ثابت کرده‌اند.

اسمیت در گفت‌وگو با یک شبکه‌ی تلویزیونی در اواخر روز چهارشنبه (۲۴ جوزا) گفت: «این نتیجه مرا پریشان و غمگین کرده، این نتیجه وحشتناک و نادرست است.»

وی افزوده است: «ما هیچ اشتباهی مرتکب نشده‌ایم، بنابراین عذرخواهی نخواهیم کرد.»

رابرتز اسمیت در پاسخ به این پرسش که آیا به اقدامات خود در افغانستان افتخار می‌کند، پاسخ داد: «البته که افتخار می‌کنم.»

گزارش روزنامه‌های استرالیایی نشان می‌دهد که اسمیت در افغانستان از مرزهای درگیری نظامی قابل قبول فراتر رفته است و «رفتار وحشیانه با غیرنظامیان بی‌دفاع افغانستانی» داشته است.

در این گزارش‌ها به نقل از سربازان دیگری که در افغانستان حضور داشته‌اند، آمده است که رابرتز اسمیت یک نوجوان غیرمسلح افغانستانی را به ضرب گلوله کشته است و همچنین مردی را دست بسته، از صخره پرت کرده و به نیروهایش دستور داده که او را با شلیک گلوله بکشند.

رابرتز اسمیت از روزنامه‌هایی که این چنین گزارش‌ها را نشر کرده بودند، شکایت کرده بود.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *