بنت: برای پایان محرومیت زنان و دختران افغانستان تلاش کنیم

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشست شورای حقوق بشر خواستار تلاش برای پایان محرومیت دختران و زنان افغانستان از حقوق شان شد.

به گزارش کابل۲۴؛ او گفت: «ضروری است که نگاه مان را دور نکنیم. ما باید تمام تلاش خود را برای مقابله با محرومیت شدید از حقوق اساسی زنان و دختران در افغانستان و پایان‌دادن به آن انجام دهیم.»

نشست شورای حقوق بشر درباره‌ی وضعیت زنان و دختران افغانستان در جنوا در حال برگزاری است.

در این نشست شهرزاد اکبر، مدیر اجرایی نهاد رواداری گفت که ا.ا.ا افغانستان را به گورستان دسته‌جمعی رویاها و توانمندی‌های زنان و دختران افغانستان تبدیل کرده‌اند.

دوروتی استرادا، رییس گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران هم در این نشست گفته است که تدابیر اتخاذشده «برای حذف زنان و دختران از زندگی عمومی و محرومیت از حقوق انسانی‌شان تشدید یافته است».

نصیراحمد اندیشه، نماینده‌ی افغانستان در جنوا هم در سخنان خود گفت که ا.ا.ا آشکارا اصول نظام هنجاری بین‌المللی را که در ۷۵ سال گذشته ساخته شده است، به چالش می‌کشند.

در این نشست ریچارد بنت و سازمان‌های حقوق بشری، گزارش‌های‌شان را درباره‌ی وضعیت زنان افغانستان ارائه می‌کنند.

ریچارد بنت در آخرین گزارش خود گفته بود که طالبان بیش از ۵۰ فرمان محدودکننده علیه زنان و دختران افغانستان صادر کرده‌اند.

به‌گفته‌ی او، در این گزارش به «تبعیض گسترده و سیستماتیک علیه زنان و دختران در افغانستان و استقامت و توانایی آنان در برابر این سرکوب» پرداخته شده است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *