خبرهای ضد و نقیض در باره استعفای وزیر دفاع پوتین

برخی منابع خبری از استعفای «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در چارچوب توافقات رئیس جمهور بلاروس و فرمانده واگنر برای توقف شورش در روسیه خبر دادند.

به گزارش کابل‌۲۴، برخی منابع خبری می‌گویند یوگنی پریگوژین فرمانده گروه نظامی خصوصی واگنر که پیشتر سرگئی شویکو وزیر دفاع روسیه را به «خیانت» به دلیل خودداری از تأمین سلاح برای واگنر در باخموت متهم کرده بود، اکنون در چارچوب توافق با رئیس جمهور بلاروس برای توقف شورش در روسیه، استعفای شویگو را خواستار شد.

گفته می‌شود که فرمانده واگنر در جریان مذاکرات با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس برای توقف شورش در روسیه، همچنین خواستار استعفای والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه شد.

ریاست جمهوری بلاروس اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر پیشنهاد الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس برای توقف پیشروی نیروهایش به سمت مسکو را پذیرفت.

همزمان رئیس گروه واگنر در یک پیام صوتی اعلام کرد که به منظور جلوگیری از ریخته شدن خون، نیروهای خود را به پایگاه‌هایش باز می‌گرداند.

وی افزود: در حالی که در ۲۰۰ کیلومتری مسکو بودیم، تصمیم گرفتیم برای جلوگیری از خونریزی در روسیه، نیروهای واگنر را به اردوگاه های خود برگردانیم.

منابع خبری روسیه گزارش دادند که خودروهای زرهی ونفربرهای وابسته گروه واگنر در حال ترک خیابان‌های روستوف هستند.

بعد از آغاز تنش و شورش ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در یک پیام تلویزیونی گروه واگنر را متهم به خيانت کرد.

پوتین گفت که افرادی که به ارتش و منافع روسیه خیانت کرده‌‌اند مجازات خواهند شد.

پوتین گفت: آن‌هایی که این شورش مسلحانه را سازماندهی کردند و علیه رفقای خود در جنگ سلاح کشیدند و به روسیه خیانت کردند مسئول خواهند بود. من از آن‌هایی که این جنایت را سازماندهی کردند می‌خواهم به اقدامات خود فکر کنند و تنها راه را که بازگشت به خانه و توقف این اقدامات است انتخاب کنند.

کمیته ملی ضد تروریسم روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ادعاهای منتشر شده به نام یوگنی پریگوژین هیچ مبنایی ندارد. در این رابطه سرویس‌های امنیتی روسیه (FSB) تحقیقاتی را علیه درخواست شورش مسلحانه آغاز کرده است.»

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *