عربستان گفتگو‌ها در باره عادی سازی روابط خود با اسرائیل را تعلیق کرد

یک منبع نزدیک به دولت عربستان سعودی روز شنبه ۲۲ میزان به خبرگزاری فرانسه گفته که عربستان سعودی تصمیم گرفته است در بحبوحه جنگ بین اسرائیل و حماس، گفتگوها در مورد عادی سازی احتمالی روابط با اسرائیل را متوقف کند.

به گزارش کابل‌۲۴؛ در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در چارچوب سفر منطقه‌ای خود در ریاض به سر می‌برد، یک منبع نزدیک به پادشاهی سعودی اعلام کرد که کشورش تصمیم گرفته تا مذاکرات در مورد عادی‌سازی احتمالی با اسرائیل را «به حالت تعلیق درآورد». او افزود که ریاض این تصمیم خود را به مقامات آمریکایی اطلاع داده است.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از دو منبع اگاه این خبر را تایید کرده و نوشته که تعلیق گفتگوهای عادی‌سازی میان ریاض و تل‌آویو که با حمایت واشنگتن در حال انجام بود، حاکی از بازبینی سریع اولویت‌های سیاست خارجی عربستان در میانه تشدید جنگ میان اسرائیل و حماس است.

رویترز همچنین با اشاره به اولین تماس تلفنی میان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران پس از ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور در اسفند ماه گذشته، افزود که جنگ فعلی، پادشاهی سعودی را به سمت تعامل با ایران سوق داده است.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، گفتگوی تلفنی رهبر بالقوه عربستان سعودی و رئیس جمهور ایران نشانه عقب نشینی ریاض از تلاش‌های دولت بایدن در راستای منزوی کردن جمهوری اسلامی است که حامی اصلی حماس به حساب می‌آید.

این نشریه اسرائیلی همچنین افزود که دولت بایدن به شدت روی گفتگوهای عربستان سعودی و اسرائیل سرمایه گذاری کرده بود.

توافق عادی‌سازی بین دو کشور پیشرفتی به سوی پذیرش منطقه‌ای اسرائیل، ضربه‌ای به جاه طلبی‌های منطقه‌ای ایران و دستاورد دیپلماتیک بزرگی پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا برای دولت بایدن به حساب می‌آمد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ها درباره تعلیق روند عادی‌سازی، گفت واشنگتن همچنان از چنین توافقی حمایت می‌کند.

وی افزود: «اما بدیهی است که این کشورها دارای حاکمیت هستند. آنها باید خودشان تصمیم بگیرند که با چه سرعتی و در چه شرایطی مایل به حرکت هستند».

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *