پاکستان مهاجران را اخراج و به دانشجویان افغان بورسیه‌های تحصیلی می‌دهد

در حالی‌که حکومت پاکستان دستور اخراج مهاجران افغان از این کشور را صادر کرده، کمیسیون عالی آموزش این‌ کشور از راه‌اندازی مرحله سوم برنامه اعطای بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان افغان خبر داده است.

به گزارش کابل ۲۴؛ کمیسیون آموزش عالی پاکستان (HEC) روز پنج‌شنبه، ۱۱ عقرب، گفته است که در این مرحله از بورسیه‌های علامه اقبال لاهوری، چهار هزار و ۵۰۰ بورسیه به دانشجویان افغانستان اختصاص یافته است‌.

مددعلی سندی، وزیر آموزش و‌ پرورش مسلکی پاکستان نیز در مراسم فراغت ۲۸۱ دانشجوی افغان از دانشگاه‌های این کشور آغاز مرحله سوم بورسیه‌های اقبال لاهوری را تایید کرده است.

در مراسم فراغت دانشجویان افغان معاونان نخست‌وزیر موقت پاکستان، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان، وزیر امور خارجه پاکستان، رییس شورای امنیت ملی و دیگر مقامات این کشور حضور داشته‌اند.

مقامات پاکستانی در این مراسم به دانشجویان افغان توصیه کرده‌اند که پس از بازگشت به افغانستان چالش‌های کشورشان را شناسایی و به حل آن بپردازند.

مختار احمد، رییس کمیسیون آموزش عالی پاکستان در مراسم فارغ تحصیلی دانشجویان افغان، افغانستان را برادر خواند و بر حمایت پاکستان از این کشور تاکید کرد. او به دانشجویان افغان گفته که پاکستان خانه دوم آنان است.

این اظهارات در حالی مطرح‌ می‌شود که پاکستان از یک‌ ماه به این‌سو ده‌ها هزار مهاجر افغان را مجبور به ترک این کشور کرده‌اند.

پاکستان مدعی است که شهروندان افغانستان که طی چهل‌ سال در آن کشور زندگی کرده‌اند، برای امنیتی ملی این کشور تهدید محسوب می‌شوند.

همزمان با اخراج این مهاجران از پاکستان نگرانی‌های جامعه جهانی نسبت به اخراج دسته‌جمعی افغان‌ها از پاکستان ابراز شده‌است.

پاکستان اما گفته‌است که افراد “بیگانه” و غیر قانونی را از افغانستان اخراج خواهد کرد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *