ترکمنستان کاردار افغانستان را پذیرفت

فضل محمد صابر از سوی معاون شورای وزیران و وزیر خارجه ترکمنستان به‌عنوان کاردار سفارت امارت اسلامی در عشق‌آباد پذیرفته شد.

کابل ۲۴: سخنگوی وزارت خارجه گفته که رشید مرداوف وزیر خارجه ترکمنستان افزایش سطح روابط دیپلماتیک میان کابل و عشق‌آباد را یک گام ضروری عنوان کرده و افزوده است که ترکمنستان و افغانستان در نظر دارند پروژه‌های بزرگی را عملی کنند.

حمدالله فطرت معاون سخنگوی امارت اسلامی درباره پذیرفته شدن کاردار سفارت امارت اسلامی در ترکمنستان گفت: «معاون شورای وزیران و وزیر خارجه ترکمنستان محترم رشید مرداوف، فضل محمد صابر را به عنوان کاردار سفارت امارت اسلامی پذیرفت. آقای مرداوف در این مراسم گفت که افغانستان و ترکمنستان در آستانه راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ هستند.»

بر بنیاد خبرنامه وزارت خارجه، آقای مرداوف ‌با ابراز امیدواری گفته است که با تلاش‌های مشترک دیپلماتیک میان عشق‌آباد و کابل، کار عملی پروژه‌های تاپی، تاپ و راه‌آهن تورغندی-هرات نیز به زودی آغاز خواهند شد.

ترکمنستان با بیش از پنج میلیون نفر کم جمیعترین کشور در بین ممالک آسیای میانه است.

تامین رابطه فعال سیاسی میان ترکمنستان و افغانستان به دو دهه اخیر بر می گردد.

ترکمنستان پس از استقلال در سال ۱۹۹۱ میلادی در پی آن شد تا روابط با همسایه های خود را گسترش دهد.

افغانستان از اولین کشورهایی بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت.

تلاش‌ها برای احداث خط لوله‌ای گاز ترکمنستان و انتقال منابع انرژی آسیای میانه به پاکستان از مسیر افغانستان توسط شرکت‌های امریکایی، نیز یکی از عوامل نزدیکی دولت ترکمنستان با حکومت فعلی افغانستانذ محسوب می‌شود.

توافق نامه ای برای احداث این خط لوله به اسم تاپی، در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی رؤسای جمهوری افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند امضا شد.

و همچنین در ماه مه سال روان میلادی ترکمنستان موافقتنامه ای ۲۰ ساله را برای فروش گاز با پاکستان و هند امضاء کرد.

این خط لوله که قرار است گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند منتقل کند، برای افغانستان دو صد میلیون دلار درآمد سالانه خواهد داشت و حدود ۱۲ هزار فرصت کاری ایجاد خواهد کرد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *