ورود ريچارد بنت به افغانستان ممنوع شد

ذبیح‌الله مجاهد به صورت رسمی اعلام کرد که ورود ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان به این کشور را ممنوع کرده‌اند. دلیل وضع این ممنوعیت، گزارش‌های اخیر آقای بنت در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان که امارت اسلامی آن را «تبلیغات» علیه خود می‌دانند، عنوان شده‌است.

کابل ۲۴: ذبیح‌الله مجاهد؛ امروز سه‌شنبه، ۳۰ در بیانیه‌ای که به رسانه‌ها فرستاده گفته‌است که ممنوعیت بر سفر گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل به افغانستان به دلیل «انجام تبلیغات در برابر افغانستان» وضع شده است. این در حالی است که آقای بنت به صورت منظم از وضعیت حقوق بشر در افغانستان گزارش تهیه می‌کند.

آقای مجاهد درباره این اقدام تازه گفته‌است که این مقام سازمان ملل متحد «معلومات نادرست» از اوضاع افغانستان به جهان ارایه می‌کرد.

مجاهد افزوده‌است: «او [ریچارد بنت] کسی نیست که ما بالای صحبت‌هایش باور کنیم. او در افغانستان حضور ندارد و دیگر اجازه هم ندارد بیاید. او یک موضوع کوچک را بزرگ می‌ساخت و تبلیغات می‌کرد».

طالبان پیش از این نیز گزارش‌های آقای بنت از اوضاع وخیم حقوق بشری در افغانستان تحت کنترل خود را، رد کرده بودند و آن را «غیر واقعی» دانسته بودند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان و ۲۹ کارشناس دیگر این سازمان در آستانه سومین سالگرد حاکمیت طالبان بر افغانستان نیز در بیانیه مشترکی از نقض گسترده حقوق بشر توسط طالبان ابراز نگرانی کردند و از کشورهای جهان خواستند که وضعیت افغانستان تحت کنترل طالبان را عادی جلوه ندهند.

آنان همچنین از تلاش‌ها برای شروع یک پرونده علیه طالبان در دادگاه بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه هالند به‌دلیل نقض کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و سایر اسناد قابل اجرا، حمایت کردند.

ریچارد بنت سال گذشته به افغانستان سفر کرده بود و با مقامات ارشد طالبان از جمله اعضای کابینه این گروه دیدار و گفتگو کرده بود. طالبان آن زمان از قول آقای بنت گفته بودند که وی وضعیت حقوق بشری را در کشور «خوب» ارزیابی کرده‌است

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *