ندیم: شرایط بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها برای دختران فراهم نیست

ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی، می‌گوید که هنوز شرایط بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران در کشور فراهم نشده‌است.

کابل۲۴: آقای ندیم در برنامه تشریح دستاوردهای یک‌ساله این وزارت افزوده که برخی افراد خودسرانه درباره آموزش دختران، اظهار نظرهای بدون توجیه می‌کنند و تأکید کرد که با زیر پا گذاشتن شریعت اسلامی نمی‌توان خواسته‌های مردم را برآورده کرد.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی گفت: «تحقیق علما جریان دارد. اگر در تحقیقات علما این ثابت شد که آموزش طبقه اناث به این شکل جایز است، باور بر این است که در آن صورت جواز پیدا می‌کند.»

ندا محمد ندیم همچنین گفت که تشکیل این وزارت نسبت به گذشته پنج هزار افزایش یافته و تأکید دارد که به کسی اجازه نمی‌دهند تا سند خیالی از آدرس‌های تحصیلی به دست آورد.

آقای ندیم در این باره گفت: «از این به بعد در افغانستان فرصت این را به کسی نمی‌دهیم که برای ما محصل خیالی به جامعه تقدیم کند و بی‌جا به کسی دیپلوم بدهد.»

برخی دیگر از مسوولان این وزارت نیز می‌گویند تا اکنون بیش از یکصد و سی نصاب تحصیلی از سوی آن‌ها نهایی شده و به رهبر امارت اسلامی فرستاده شده‌است.

ریاست نشرات و ارتباطات عامه وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که در یک سال گذشته، در کنار بخش‌های گوناگون تحصیلی، در بخش عرضه خدمات بهداشتی نیز فعالیت‌هایی داشته‌اند.

سردار ولی صالحی رییس انکشاف برنامه‌های علمی وزارت تحصیلات عالی گفت: «به طور کلی، ۱۳۱ نصاب بر اساس معیارهای دینی، ملی و بین‌المللی نهایی شده‌اند و به مقام عالی امارت اسلامی برای منظوری فرستاده شده‌اند.»

از سوی دیگر، ضیاءالله هاشمی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی، می‌گوید که یازده برنامه دکترای و بیست و شش برنامه کارشناسی ارشد و ۱۳ دانشکده جدید در سطح لیسانس و ۸۶ دیپارتمنت جدید در نهادهای تحصیلی مختلف ایجاد شده‌است.

ضیاءالله هاشمی همچنین از جذب ۱۱ آموزگار خارجی برای دانشگاه اسلامی بین‌المللی افغان نیز خبر می‌دهد.

آقای هاشمی در این باره گفت: «به هدف تربیت تخصصی و مسلکی نسل جوان کشور، از کشورهای مصر، ترکیه، ایران و دیگر کشورهای اسلامی، ۱۱ استاد به دانشگاه بین‌المللی اسلامی افغان استخدام شده‌اند.»

وزارت تحصیلات عالی آمار می‌دهد که بیش از ۵۵۷ میلیون افغانی عواید از توزیع دیپلوم‌ها و ترانسکریپت‌ها جمع‌آوری شده و حدود یکصد و نود هزار دانشجو هم‌اکنون در نهادهای تحصیلی کشور مشغول به تحصیل هستند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *