گفتگوی وزاری اطلاعات و فرهنگ افغانستان و ازبکستان درباره گسترش روابط فرهنگی

پس از سفر هیاتی از وزارت اطلاعات و فرهنگ برای اشتراک در نشست بین‌المللی «اتحاد فرهنگ‌ها» در روسیه، ا.ا از دیدار این هیات با مقام‌های ازبکستانی خبر داده و گفته که دوطرف خواهان گسترش روابط فرهنگی شدند.

کابل ۲۴: پس از سفر هیاتی از وزارت اطلاعات و فرهنگ ا.ا برای اشتراک در نشست بین‌المللی «اتحاد فرهنگ‌ها» به روسیه، در حاشیه این نشست در سن پترزبورگ، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان و وزیر فرهنگ ازبکستان بر گسترش همکاری‌های فرهنگی و توسعه صنعت گردشگری بین دو کشور تأکید کردند.

در همین حال، دوطرف برگزاری نمایشگاه‌های مشترک در کابل و تاشکند را مفید دانستند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ همچنین گفته که خیرالله خیرخواه؛ سرپرست این وزارت در حاشیه نشست «اتحاد فرهنگ‌ها» با آزادبیگ اوف؛ وزیر فرهنگ ازبکستان دیدار کرده‌است.

به گفته مقام‌ها، او در این دیدار با اشاره به مشترکات دو کشور در زمینه‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی، بر گسترش صنعت گردشگری میان افغانستان و ازبکستان تأکید کرده‌است.

در همین حال، وزیر فرهنگ ازبکستان نیز با یادآوری از نقش صنعت گردشگری در تقویت روابط دو کشور گفته، در حال حاضر بهترین فرصت برای گسترش روابط فرهنگی افغانستان و ازبکستان فراهم است.

این در حالی است که طی دو سال گذشته نمایشگاه‌های متعدد کالاهای تجاری کشور ازبکستان در افغانستان برگزار شده‌است و ازبکستان نیز همانند چند کشور دیگر روابط نزدیکی با ا‌. داشته‌است.

افغانستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند به عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم برای کالاهای ازبکستان به بازارهای جنوب آسیا و خاورمیانه عمل کند.

در همین حال، ازبکستان در تلاش است تا از زیرساخت‌های حمل‌ونقل افغانستان به منظور گسترش مسیرهای تجاری خود استفاده کند.

در دیدارهای اخیر میان مقامات ا.ا و ازبکستان، بر گسترش همکاری‌های فرهنگی، مذهبی و تاریخی تاکید شده که این شامل برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و توسعه صنعت گردشگری میان دو کشور می‌شود.

پیش از این منابع خبری گزارش داده‌بودند که ازبکستان به زودی سفیر ا‌.ا در این کشور را می پذیرد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *