انفجار در لبنان؛ ۵۰۰ نفر نابینا شدند

در پی انفجار هزاران دستگاه ارتباطی پیجر در لبنان مقام‌های لبنانی تاکنون کشته‌شدن ۱۱ تن و زخمی شدن حدود چهار هزار نفر را در نتیجه این حوادث تایید کرده‌اند. همزمان رسانه‌های عربی گزارش دادند که دست‌کم ۵۰۰ تن از زخمیان این رویداد بینایی خود را از دست داده‌اند.

کابل ۲۴: این انفجارها حوالی ساعت ۳:۳۰ عصر دیروز به وقت محلی، به صورت همزمان در جنوب لبنان و برخی نقاط سوریه رخ داد.

وزارت صحت لبنان در آخرین بیانیه خود شمار زخمی‌های این رویداد را چهار هزار تن و شمار کشته شده‌ها را ۱۱ تن اعلام کرد. بیشتر قربانیان این رویداد اعضای حزب‌الله لبنان است که از دستگاه‌های پیجر برای ارتباطات غیر قابل رهگیری استفاده می‌کردند.

در همین حال شبکه الحدث که به عربستان سعودی نزدیک است در گزارش خود از لبنان اعلام کرد از مجموع زخمی‌ها در شفاخانه‌های لبنان، حدود ۵۰۰ نفر بینایی خود را از دست داده‌اند. بر بنیاد گزارش، همه این افراد اعضای حزب الله اند.

مجتبی امانی؛ سفیر ایران در لبنان نیز در این انفجارها زخمی شده است و رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که او هم از ناحیه چشم جراحت جدی برداشته است.

روز گذشته حزب‌الله لبنان در نخستین بیانیه خود پس از انفجار پیجرها نزد اعضای این جریان نوشت: «تعدادی از دستگاه‌های پیجر که در اختیار تعدادی از کارکنان واحدها و موسسات مختلف حزب‌الله قرار داشتند، منفجر شدند».

حزب‌الله لبنان افزود که این انفجارهای مرموز تاکنون منجر به کشته شدن یک کودک و دو برادر و مجروح شدن تعداد زیادی شده است. این جریان در بیانیه دوم خود اسرائیل را به ترتیب دادن این حمله متهم کرد و گفت که «دشمن جنایت‌کار» به خاطر این تجاوز، «قصاص» خواهد شد.

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد امنیتی لبنان و یک منبع مطلع دیگر گزارش داده که موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، از ماه‌ها پیش داخل ۵ هزار دستگاه پیجر با برند تایوانی که حزب‌الله سفارش داده بود، میزان اندکی ماده انفجاری کار گذاشته است.

این منبع امنیتی لبنانی به رویترز گفته که حزب‌الله ۵ هزار دستگاه پیجر شرکت تایوانی «گلد آپولو» را سفارش داده بود که این دستگاه‌ها در فصل بهار وارد لبنان شدند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *