عاصم ملک رئیس جدید ارتش پاکستان کیست؟

جنرال عاصم ملک قرار است امروز به عنوان رئیس جدید سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان مسئولیت خود را آغاز کند.

عاصم ملک ۵۹ ساله به عنوان یکی از تواناترین افسران ارتش به ویژه در فرماندهی عملیاتی شناخته می‌شود.

جنرال عاصم ملک به عنوان رئیس جدید آی.اس.آی آغاز به کار کرد

به گزارش کابل۲۴، اکسپرس نیوز نوشته است که محمد عاصم ملک قرار است امروز به عنوان رئیس جدید سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان (آی. اس. آی) آغاز به کار کند.

وی قبل از این انتصاب به عنوان آجودان ستاد کل ارتش و نظارت بر امور اداری نظامی اعم از حقوقی و انتظامی طی سه سال گذشته خدمت می کرد.

او فرماندهی یک لشکر پیاده نظام در بلوچستان و یک لشکر پیاده نظام در وزیرستان جنوبی را بر عهده داشته است، مناطقی که نزدیک به دو دهه کانون چالش های امنیتی بوده اند.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، جنرال منیر را که مناسبات خوبی با عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان نداشته است، به عنوان رییس جدید ارتش پاکستان معرفی کرده است.

شش تن به شمول فیض حمید، رییس پیشین «آی اس آی» و ساحر شمشاد از جنرالان ارشد ارتش پاکستان، نامزد این کرسی قدرتمند بودند.

قرار است جنرال عاصم منیر جایگزین جنرال قمر باجوه، رئیس کنونی ستاد ارتش پاکستان شود. جنرال باجوه ۶ سال در این مقام کار کرده‌است.

عمران خان که در ماه اپریل ۲۰۲۲ از مقام نخست وزیری برکنار شد، جنرال قمر باجوه را متهم به دست داشتن در توطئه برای برکناری‌اش ساخته بود. البته این اتهام از سوی آقای باجوه رد شده‌است.

ریاست ستاد ارتش پاکستان، در طول تاریخ این کشور قدرتمندترین کرسی در دولت پاکستان به شمار می‌رود و تغییر روسای ارتش پاکستان همواره رویدادی مهم در این کشور به شمار می‌رود.

از زمان تشکیل دولت پاکستان در ۱۹۴۷میلادی تاکنون سه بار ارتش این کشور دست به کودتا زده و قدرت را برای مدت طولانی در اختیار داشته است.

در ۷۵ سالی که از عمر پاکستان به عنوان یک کشور می‌گذرد، ۳۳ سال جنرالانی چون ایوب خان، ضیاالحق و پرویز مشرف بر این کشور حکومت کرده‌اند.

او همچنین دریافت کننده نشان معتبر شمشیر افتخار است که به دانش آموزان برتر دوره خود اعطا می‌شود.

دستاوردهای علمی او شامل خدمت به عنوان مربی ارشد در دانشگاه دفاع ملی (NDU) و به عنوان یک مربی در دانشکده فرماندهی و ستاد در کویته است.

جنرال محمد عاصم مالک فرزند سپهبد بازنشسته غلام محمد مالک است که در طول فعالیت حرفه‌ای خود در دهه ۱۹۹۰ سمت های برجسته‌ای داشت.

اکسپرس نیوز درباره او نوشته‌است که جنرال مالک که فارغ التحصیل فورت لیونورث در ایالات متحده و کالج سلطنتی مطالعات دفاعی در بریتانیا است، همچنین سمت‌های کلیدی در اداره عملیات نظامی داشته‌است.

دوره تصدی جنرال عاصم مالک به عنوان جنرال آجودان با رویدادهای سیاسی مهمی از جمله دستگیری نخست وزیر سابق عمران خان و ناآرامی های بعدی همزمان شد.

اکسپرس تربیون همچنین به نقل از برخی از مقام های امنیتی گزارش داده است که نقش جدید مالک بر اعتماد قوی رهبری نظامی به او تأکید می‌کند.

آی اس آی که در سال ۱۹۴۸ تأسیس شد، آژانس اطلاعاتی برتر پاکستان است.

در حالی که این آژانس به طور رسمی به نخست وزیر گزارش می دهد، اغلب نقش مهمی در امور سیاسی و امنیتی کشور ایفا می‌کند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *