عامل خطری که در چکاپ‌های روتین بررسی نمی‌شود

برخی افراد تصور می‌کنند با یک آزمایش خون می‌توان یک چکاپ کامل انجام داد و همه ابعاد سلامتی را بررسی کرد! در حالی که در آن فقط کسری از سلامت قابل بررسی است.

کابل ۲۴: یکی از مهم‌ترین مواردی که در چکاپ‌های روتین پزشکی، کمتر مورد بررسی قرار می‌گیرد، وجود پلاک در رگ‌ها است که به آن تصلب شرایین (آترواسکلروزیس) می‌گویند.

رگ‌های ما با گذشت زمان و به دلایل مختلف از جمله مصرف برخی چربی‌ها، دیابت، فشار خون بالا، دخانیات و دلایل مختلف دیگر دچار سختی و گرفتگی می‌شوند و این یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ به‌حساب می‌آید.

بسیاری از تست‌های فعلی عوامل «زمینه‌ساز» این مشکل را اندازه‌گیری می‌کنند: مثلا در آزمایش خون می‌بینیم که کلسترول بد (LDL) بالا است و یا فرد دچار پرفشاری خون است. اما معمولا وضعیت خود رگ‌ها به طور مستقیم بررسی نمی‌شود.

در حالی که پژوهش‌ها نشان داده مشاهده‌ی مستقیم خود رگ‌ها اهمیت بیشتری دارد و برخی متخصصین معتقدند باید با کمک سونوگرافی سه‌بعدی خود عروق را بررسی کرد.

محققان می‌گویند، افراد بعد از دیدن گرفتگی در رگ‌هایشان بسیار بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند و احتمال اصلاح سبک زندگی‌شان افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

پژوهش جدیدی نشان داده که پایش پیشرفت گرفتگی عروق احتمالا می‌تواند به پیش‌بینی بروز مرگ زودهنگام (ناشی از سکته یا نارسایی قلبی) کمک کند و در این مورد موثرتر از پایش ریسک‌فاکتور‌ها (مانند بررسی وضعیت چربی خون) عمل می‌کند.

در حال حاضر امکان بررسی وضعیت عروق با کمک سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی وجود دارد. اما اغلب خیلی دیر و برای افرادی انجام می‌شود که همین الان هم دارای درصد قابل توجهی از تصلب شرایین هستند.

پژوهشگران می‌گویند احتمالا در آینده نزدیک، تصویر برداری از عروق جزو چکاپ‌های روتین‌ حتی برای افراد در دهه چهارم و پنجم زندگی قرار خواهد گرفت و همین حالا هم ضرورت انجام بیشتر آن احساس می‌شود.

علی اصغر هنرمند

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *