اتحاديه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس خواستار پایان “اشغال” جزایر سه‌گانه از سوی ایران شدند

‏کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا در بیانیه مشترک نشست پایانی خود از ایران خواستند به «اشغال» جزایر سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی پایان دهد. این بیانیه مالکیت ایران بر این جزایر را نقض تمامیت سرزمینی امارات و اصول منشور سازمان ملل خواند.

کابل ۲۴: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا همچنین بر لزوم تعامل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی با هدف کاهش تنش‌های منطقه‌ای، حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و توقف اقدام‌های تهران در گسترش موشک‌های بالستیک، پهپاد و سایر فن‌آوری‌هایی که امنیت منطقه را تهدید می‌کند، تاکید کردند.

در بخشی از بیانیه نشست مشترک سران شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا که در روز چهارشنبه در بروکسل برگزار شده بود با اشاره به موضوع ایران آمده است: «ما بر اهمیت تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و توقف گسترش موشک‌های بالستیک و پهپاد‌ها و هرگونه فناوری که امنیت ۲ منطقه ما و فراتر از آن را تهدید می‌کند و همچنین صلح و امنیت بین‌المللی را در نقض قوانین و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد تضعیف می‌کند، تأکید می‌کنیم.

ما علاقه مشترک خود را به گفت‌وگوی نزدیک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در مورد این مسائل ابراز می‌داریم. ما از ایران می‌خواهیم کاهش تنش منطقه‌ای را دنبال کند.

ما به راه‌حل دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران متعهد هستیم. ما از این که پیشرفت‌های هسته‌ای بی‌وقفه ایران در پنج سال گذشته، بازگشت به برجام را به طور فزاینده‌ای دشوار کرده است، متأسفیم..

ما از ایران می‌خواهیم تمام تعهدات پادمانی خود را تحت پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای اجرا کند و به اجرای پروتکل الحاقی بازگردد. ما در عزم راسخ خود مبنی بر اینکه ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند یا به دست آورد، اشتراک‌نظر داریم.

ما بر اهمیت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و تعهد پایدار خود برای اطمینان از اینکه خلیج فارس و منطقه وسیع‌تر عاری از سلاح‌های هسته‌ای باقی بماند، مجدداً تأکید می‌کنیم.

ما بر اهمیت پایبندی به قوانین بین‌المللی، شامل منشور سازمان ملل متحد، بر اساس احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی و خودداری از توسل به زور یا تهدید، تأکید می‌کنیم.»

در این بیانیه با طرح ادعا‌هایی واهی علیه تمامیت ارضی ایران آمده است: «در این راستا، ما از ایران می‌خواهیم به اشغال سه جزیره امارات عربی متحده، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، که نقض حاکمیت امارات متحده عربی و اصول منشور سازمان ملل متحد است، پایان دهد.»

عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، موضع شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا در متهم کردن ایران به «اشغال» جزایر سه‌گانه خلیج فارس را «اتهامی پوچ» خواند و تاکید کرد: «جزایر سه‌گانه همواره متعلق به ایران بوده‌اند و برای همیشه چنین خواهند ماند.»

عراقچی گفت این موضع نشان ‌می‌دهد با وجود مذاکرات متعددی که مقام‌های ایران و اتحادیه اروپا برگزار کرده‌اند، اروپا تمایل به رویکردی تقابلی دارد. او افزود: «دوره دخالت مخرب اروپا با شیوه تفرقه بینداز و حکومت کن، مدت‌هاست که در منطقه به پایان رسیده است.»

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *