مهمترین سیگنال مذاکراتی تهران به وین

مدکرات وین؛ مجوز کلی در 17 دی ماه داده شد:«مذاکره، صحبت و تعامل با دشمن در مقطعی به معنای تسلیم شدن نیست.»

حال پس از سه هفته امیرعبداللهیان می گوید: «اگر در روند مذاکرات به مرحله ای برسیم که برای رسیدن به توافق نیاز باشد که در سطحی از مذاکرات، مذاکره مستقیم داشته باشیم، این کار را انجام خواهیم داد.» این گزاره را شاید باید مهمترین سیگنال ایران برای احیای برجام دانست

اما چرا امروز؟ ایران از ماه اپریل تا به امروز از مذاکرات مستقیم با واشنگتن پرهیز کرده است؛دلیل آن هم از نظر تیم ایرانی کاملا روشن است؛آمریکا در می سال 2108 از برنامه جامع اقدام مشترک بصورت یکجانبه خارج شد و اکنون به عنوان یکی از اعضای برجام محسوب نمی شود؛ از طرف دیگر امریکا بدلیل همین اقدام قابل اعتماد نیست و لذا عدم مذاکره به عنوان یک عامل برآمده از این بی اعتمادی تلقی می شود و همینطور ابزاری برای تنبیه آمریکا.

در واقع از نگاه ایران مذاکرات مستقیم به مثابه امتیازی تلقی می‌شود که جمهوری اسلامی می تواند به واشنگتن بدهد و طبیعی بود با چنین نگاهی و در میانه تداوم تحریم ها این امتیاز قابل واگذاری نبود.اما ظرف دو هفته اخیر تحولات کوچکی در میدان تحریمی رخ داده است که اگرچه کوچک است ولی نشاندهنده نیت اعتماد ساز طرفی است که این تحولات کوچک را رقم زده است.

اما این دو تحول یا بهتر است بگوییم این دو گام کوچک چه بود که در بستری خاص می تواند به یک یا چند گام بزرگ منتهی شود.چوی جونگ کان معاون وزیر خارجه کوریای جنوبی اوایل جنوری به وین سفر کرد؛نماینده کشوری که حدود 7 تا 9 میلیارد دالر از پول های بلوکه شده ایران را در اختیار دارد.

هدف سفر آزادسازی این اموال بود تا ایران نیز در مقابل غنی سازی 60درصد را تعلیق کند.با این همه این هدف بدلیل مخالفت ایران ناکام ماند(کمتر در برابر کمتر برای توافق موقت)در اینجا و البته پس از سخرانی 17دی ماه آمریکا و تیم راب مالی برای اینکه این سفر ناکام نماند،به راه میانبری رسید و آن راه اقدامات کوچک اعتماد ساز برای جلب نظر ایران جهت مذاکره مستقیم با تهران در مذاکرات وین بود.

بر این اساس آمریکا سعی کرد با اقدامات کوچک و سپس سنجش واکنش ایران در این مسیر حرکت کند.

اما چرا آمریکا علاقه مند است که با ایران گفت و گوی مستقیم داشته باشد؟مساله به فرم و قالب دست و پاگیر مذاکرات مکتوب از طریق میانجی برمی گردد.واقعیت این است که ایران و آمریکا از آوریل تا به امروز با یکدیگر مذاکره داشته اند اما صرفا در فرم مکتوب.

هادی خسروشاهین

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *