امریکا: انفجار در میدان هوایی کابل، انتحاری بود

ارتش امریکا گزارش خود درباره انفجار مرگبار در میدان هوایی کابل را منتشر کرده و گفته‌است این انفجار کار یک بمب‌گذار انتحاری بوده‌است.
در این حمله بیش از ۱۵۰ افغان و ۱۳ نیروی امریکایی کشته شدند.به گزارش رویترز، جنرال فرانک مک‌کنزی؛ فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) در توضیح نتایج تحقیقات نظامی به خبرنگاران گفت که یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که حمله‌ با یک وسیله انفجاری انجام شده‌بود و ساچمه‌های جاسازی‌شده در آن به‌سوی انبوه جمعیت حاضر در دورازه ابی میدان هوایی کابل و سربازانی که از آن محافظت می‌کردند، پخش شده‌است.

مک‌کنزی افزوده‌است که این یافته‌ها با آنچه قبلا گزارش شده‌بود، فرق دارد.

پیش از این، مقام‌های نظامی امریکا گفته‌بودند که این رویداد، حمله ‌پیچیده‎ای بود که توسط دو مهاجم انتحاری انجام شد و سپس گروهی از افراد مسلح داعش به‌سوی نیروهای امریکایی و غیرنظامیان آتش گشودند.

اما مک‌کنزی گفته‌است که یافته‌ها نشان می‌دهد که این حمله کار یک نفر بوده‌است.

او گفت: «می‌خواهم اذعان کنم که تحقیقات با آنچه در ابتدا در روز حمله باور داشتیم متفاوت است.»

مک‌کنزی افزود: «در آن زمان، بهترین اطلاعاتی که بلافاصله پس از حمله داشتیم، نشان می‌داد که این یک حمله پیچیده توسط یک بمب‌گذار انتحاری و افراد مسلح داعش بود.»

این رویداد در ۲۶ ماه آگست زمانی رخ داد که نیروهای امریکایی در حال خروج در یک هرج‌ومرج پس از سقوط نظام پیشین و ورود طالبان به کابل بودند.

این حمله، ارتش ایالات متحده را در حالت آماده باش قرار داد و به دنبال آن در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده یک خانواده غیرنظامی در کابل به ظن اینکه اعضای داعش باشند آماج یک حمله هوایی وحشیانه قرار گرفتند و در آن ۱۰ نفر از جمله ۷ کودک کشته شدند. امریکا اما با وجود پذیرش «اشتباه» خود در آن رویداد، هیچیک از عوامل نظامی خود را مسئول نشناخت و محاکمه نکرد؛ موضوعی که آماج انتقاد گسترده سازمان‌های طرفدار حقوق بشر قرار گرفت.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *