نظام آموزشی دانشگاه‌ها تغییر داده می‌شود

جلسه کابینه دولت طالبان به سرپرستی ملا محمد حسن آخوند؛ رییس‌الوزرا برگزار شد. در این جلسه از جمله تصمیم گرفته‌ شد تا اقداماتی برای اصلاح فوری نظام آموزشی دانشگاه‌ها روی دست گرفته شود.

در نشست کابینه دولت طالبان که روز چهارشنبه ( چهارم حوت) به سرپرستی ملا حسن آخوند برگزار شده، روی موضوعات مختلف بحث صورت گرفته است.

در جلسه کابینه دولت طالبان راهکارهایی که از طرف وزارت تحصیلات عالی برای اصلاح و بازنگری نظام تحصیلی دانشگاه‌ها در نظر گرفته‌ شده نیز مورد بحث قرار گرفت و کابینه طالبان، خواهان اصلاح فوری نظام آموزشی دانشگاه‌ها شده‌است.

این در حالی است که پس از تسلط طالبان، دانشگاه‌ها ی دولتی به طور کامل تعطیل شد و طالبان بارها اعلام کرده‌اند که کار برای جداسازی دختران و پسران و تغییر نظام آموزشی دانشگاه‌ها جریان دارد.

طالبان همچنین پیش از این دستور داده‌بودند که مدرسان مرد نباید به طور مستقیم به دانشجویان دختر، در دانشگاه‌ها تدریس کنند؛ بلکه این کار باید از پشت پرده صورت بگیرد.

آن‌ها همچنین برای جداسازی دختران و پسران دانشجو استفاده از «پرده شرعی» در صنف‌های درسی را الزامی کرده‌اند.

در این جلسه کابینه حکومت سرپرست طالبان همچنین از وزارت صحت عامه‌ خواسته شد تا درباره‌ زیان‌ سلاح‌های «ممنوعه و کیمیاوی» استفاده‌شده در جنگ ۲۰ سال اخیر تحقیق کند.

طی چند دهه جنگ در افغانستان، از سلاح‌های مختلف در کشور استفاده شده و حتی ادعاهایی در مورد استفاده از سلاح‌های کیمیاوی و میکروبی هم در جریان جنگ‌های افغانستان مطرح شده‌است؛ اما تاکنون هیچ تحقیقی در این زمینه انجام نشده‌است.

امریکا چند سال قبل به بهانه مبارزه با داعش، بزرگ‌ترین بمب غیراتمی خود موسوم به «مادر تمام بمب‌ها» را در ولایت ننگرهار استفاده کرد؛ بمبی که مشخص نیست چه عوارضی برای ساکنان این منطقه داشته‌است.

در این جلسه همچنین راهکارهای انسجام وکلای مدافع از طرف وزارت عدلیه طالبان نیز مطرح شده و هیاتی برای بازنگری آن به سرکردگی شیخ فریدالدین محمود؛ رییس عمومی آکادمی علوم طالبان تعیین شده‌است.

در همین حال، امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان هم در این نشست کابینه از سفرهایش به کشورهای خلیج فارس و اتحادیه‌ اروپا یاد کرده و از دیدارهایش با مقامات اروپایی ابراز خوش‌بینی کرده‌است.

وی همچنین گفتگوهایش با نمایندگان اتحادیه علمای جهان اسلام و نهادهای خیریه را مثبت خوانده‌است.

در همین ‌حال، قلندر عباد؛ سرپرست وزارت صحت عامه طالبان نیز سفر هیات طالبان به پاکستان و سویس را پردستاورد عنوان کرده‌است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *