زلنسکی و فریب بزرگ غرب

در این که زلنسکی رئیس جمهور اوکراین فریب امریکا، ناتو، اروپا و در مجموع فریب غرب را خورد، شک و تردیدی وجود ندارد. این اشتباه تنها شامل حال سیاستمداران نیست بلکه هر فرد اعم از تحلیلگر، خبرنگار و نویسنده‌ای که در همسویی با غرب فعالیت کند و متکی به امریکا باشد، روزگاری پی خواهد برد که اشتباه می‌کرده است.

غرب، فقط برای غرب خوب است و اگر کسی فکر کند که غرب برای بقیه هم خوب است! این همان اشتباهی است که باید روزی تاوان دیدگاه خود را بپردازد.

حال که زلنسکی رئیس جمهور اوکراین را در قسمت اعتماد به آمریکا و متحدانش مقصر دانستیم، بد نیست که در زمینه دفاع از کشورش، از وی تمجید کنیم. تمجید نه به خاطر این که یکی از طرف‌های جنگ است بلکه از باب این که وی به سوگند وفاداری در قبال مردم و کشورش عمل کرد، قابل تمجید است.

رئیس جمهور اوکراین، روز مراسم تحلیف ریاست جمهوری، در پیشگاه ملت خود سوگند یاد کرد که در برابر متجاوزان در کنار مردمش خواهد ایستاد. اکنون همان روز فرارسیده و رئیس جمهور اوکراین به سوگندش عمل کرده است. اگر قرار باشد کشورهای ضعیف و ناتوان همیشه در برابر ابرقدرت‌ها تسلیم محض باشند، سنگ روی سنگ بند نمی‌آید.

اگر به این باور باشیم که باید در برابر قوی‌تر از خود تسلیم باشیم، باید واژه «مقاومت» و «دفاع» را از قاموس ملل جهان حذف کنیم. لذا رئیس جمهور اوکراین هم به وظیفه خود عمل کرده است و از این لحاظ، قابل ستودن است.

تصاویری که از وی منتشر شده، نه صحنه ساخت فیلم است و نه مانند سیاستمداران افغانستان، صحنه‌سازی کرده است بلکه وی واقعاً در میدان جنگ حضور داشته و هر لحظه احتمال کشته شدنش وجود دارد. سخن پایانی این که رئیس جمهور اوکراین تا لحظه نوشتن این یادداشت که در کنار ملت اوکراین ایستاده است، مورد تقدیر بوده اما این که فردا چه رفتاری از خود نشان دهد، بحث جداگانه‌ای است.

محمد مرادی

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *