اشرف غنی در باره وقوع جنگ در افغانستان هشدار داد

‏اشرف غنی ،‌ رییس جمهور پیشین کشور در یک پیام صوتی که به مناسبت نوروز در صفحه فیسبوک‌اش نشر کرده گفته است که سال نو می‌شود اما اندوه ما هنوز راهی برای پایان یافتن نیافته است. او افزوده است که اگر همدیگر را نپذیریم،‌ یک فرصت دیگر برای صلح از دست می رود.

‏اشرف غنی گفته است که برای رسیدن به صلح پایدار،‌ انکشاف اقتصادی، مشروعیت ملی،‌ منطقوی و بین المللی لازم است که بین خود یک بحث ملی را آغاز نموده و به یک نتیجه برسیم.

‏اشرف غنی گفت: «در یک دو راهی قرار داریم. اگر اشتباهات گذشته را تکرار کنیم،‌ و یک‌دیگر را نپذیریم و اتکاء به حذف و انحصار داشته باشیم،‌ خدای ناخواسته حادثات بد تکرار خواهد شد،‌ شعله‌های جنگ دوباره شروع خواهد شد.» او افزود که راه بدیل راه اندازی یک گفتمان ملی است.

او در حالی از انحصار قدرت نگران است که مخالفین سیاسی او در چند سال گذشته او را متهم به انحصار قدرت می‌کردند.

مخالفین سیاسی اشرف غنی معتقد بودند که در افغانستان یک حلقه کوچک چند نفره قدرت را در دست گرفته اند.‎

‏اشرف غنی افزود که لازم است روی اجندای گفتمان ملی و شیوه راه‌اندازی آن (حضوری و مجازی) بحث شود. او گفت که برای راه اندازی این گفتمان، نخست باید حداقل روی هفت موضوع مهم گفت‌وگو و فکر شود.

‏به گفته اشرف غنی،‌ وضعیت بشری و کمک‌های بشری به افغانستان،‌ ایجاد یک طرح اقتصادی،‌ وحدت ملی و پذیرفتن برابری میان افغان‌ها،‌ بدست آوردن مشروعیت ملی و بین المللی،‌ ثبات و رفاه باید از موارد مهم در این اجندا باشند.

اشرف غنی در حالی این پیام را نوشته است که طالبان بطور کامل قدرت را در دست گرفته اند و فشارها بر اینها مبنی آنچه حکومت همه شمول گفته می‌شود اعمال می‌شود.

 

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *