بایدن: از خاورمیانه نمی‌رویم

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس سران کشورهای عربی در روز شنبه ۱۶ جولای (۲۵ سرطان) گفت که ایالات متحده از خاورمیانه خارج نخواهد شد و متعهد است مطمئن شود ایران هرگز موفق به تولید سلاح هسته‌ای نمی‌شود.

به گزارش کابل۲۴، به نقل از یورونیوز، اظهارات بایدن در جریان نشستی با شش کشور حاشیه خلیج فارس به همراه مصر، اردن و عراق در جده در حالی بیان می‌شود که او آخرین مرحله سفر چهار روزه خود را به پایان می‌رساند.

رئیس جمهور امریکا گفت: «ما کنار نمی‌رویم تا با ایجاد خلا چین، روسیه و ایران آن را پر کنند.ایالات متحده یک شریک فعال در خاورمیانه باقی خواهد ماند.»

ما کنار نمی‌کشیم و نمی‌گذاریم خلایی برای [نفوذ] چین، روسیه یا ایران شکل بگیرد.ایالات متحده یک شریک فعال در خاورمیانه باقی خواهد ماند.

بایدن خطاب به رهبران عرب گفت: «ایالات متحده برای ساختن آینده‌ای مثبت در منطقه با مشارکت همه شما سرمایه‌گذاری کرده است. ما در پی این هستیم که با رهبری فعال، اصولی و آمریکایی این لحظه را بسازیم.»

وی همچنین با خط و نشان کشیدن برای ایران گفت واشنگتن اجازه نخواهد داد هیچ کشوری آزادی عبور و مرور دریایی در تنگه هرمز را مختل کند.

وی تصریح کرد که به همکاری نزدیک با کشورهای عرب برای مقابله با تهدیدهای ایران ادامه می‌دهد. بایدن با این حال به گزینه دیپلماسی تاکید کرد و گفت متعهد است که هرگز ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

به گزارش آسوشیتدپرس، گرچه نیروهای امریکایی همچنان در پایگاه‌های خود در سراسر خاورمیانه مستقر هستند و گاهی برخی از نیروها و افراد را در خاورمیانه به‌عنوان «تروریست» هدف قرار می‌دهد اما بایدن می‌گوید که پس از تهاجم این کشور به عراق و افغانستان ورق را بر می‌گرداند.

او گفت: «امروز مفتخرم که می‌توانم بگویم دوران جنگ‌های زمینی در منطقه، جنگ‌هایی که شمار زیادیی از نیروهای آمریکایی را درگیر می‌کند تمام شده است.»

وی با این حال همتایان خود در این اجلاس را تحت فشار قرار داد تا حقوق بشر از جمله حقوق زنان را تضمین کنند و به شهروندان خود اجازه دهند آشکارا صحبت کنند.

او گفت: «آینده در اختیار کشورهایی است که پتانسیل کامل جمعیت خود را آزاد کنند. از جمله به مردم اجازه دهند رهبران را بدون ترس از انتقال زیر سوال ببرند و از آن‌ها انتقاد کنند.»

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *