در ۲۴ ساعت ۴۰۰ نفر در زابل به کولرا مبتلا شدند

مسئولان صحی طالبان در ولایت زابل می‌گویند که طی ۲۴ ساعت گذشته «نزدیک به ۴۰۰ نفر» در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت به بيماری «کولرا» مبتلا شده‌اند.

کولرا در زابل

کابل۲۴: به‌گفته‌ی عبدالحکیم حکیمی، رئیس صحت عامه‌ طالبان در ولایت زابل در این مدت يک بیمار مسن نیز جان‌ باخته است.

او امروز (یکشنبه، ۲۶ سرطان)  گفته‌است بیمارانی که وضعیت‌شان وخیم است به شفاخانه مرکزی زابل انتقال داده می‌شوند و سایر بیماران در کلينيک‌های ولسوالی‌ها و شفاخانه‌های سيار تحت تداوی قرار می‌گیرند.

به گفته‌ی او، این بیماری در قلات، مرکز زابل و ولسوالی‌های شنکی، شاه‌جوی و شهر صفای این ولایت شیوع کرده است.

این بیماری در بخش‌هایی از ولایت‌های هلمند و قندهار نیز گسترش یافته است.

کولرا چیست؟

کولرا یک نوع عفونت شدید روده می باشد. فرد مریض با ابتلا به ویروس “ویبریو کولرا” به اسهال و استفراغ شدید دچار می شود. از آغاز ابتلا به این ویروس تا زمان بروز علایم آن، افراد واکنش های متفاوتی نشان می دهند. در شماری این بیماری پس از چند ساعت نمایان می شود و در شماری هم تا پنج روز دوام می کند. اما معمولاً علامات این مرض از پس از گذشت دو تا سه روز نمایان می شوند. کولرا در حالات وخیم سبب از دست دادن شدید آب بدن انسان می شود و می تواند با خشک شدن آب بدن، حتی سبب مرگ انسان گردد.

چه چیزی سبب شیوع کولرا می شود؟

عامل اصلی شیوع ویروس وبا، آب های نوشیدنی آلوده با فاضلاب می باشد. افزون بر این غذا ها و اجناس آلوده نیز می توانند سبب شیوع ویروس این بیماری گردند. به همین دلیل نیز بیماری کولرا در شماری از کشورهای افریقایی و آسیایی بروز می کند، در کشورهایی که دسترسی به آب آشامیدنی پاک و امکانات نظافت کمتر بوده و در حالاتی هم به شدت کمبود می باشد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *