حبس ابد حمید نوری؛ ایران سفیر خود در سوئد را فراخواند

سفیر ایران در سوئد در اعتراض به بیانیه و حکم صادر شده در سوئد علیه حمید نوری، برای پاره‌ای از مشورت‌ها به تهران فراخوانده شد.

حمید نوری

به گزارش کابل۲۴ به نقل از فرارو، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پی حکم و بیانیه صادر شده در سوئد در خصوص حمید نوری شهروند ایرانی در حبس گفت: «جمهوری اسلامی ایران، در اعتراض به بیانیه و حکم غیر قانونی صادر شده در سوئد علیه حمید نوری که مبتنی بر اتهامات بی پایه، مخدوش و ساختگی است، تصمیم گرفته است سفیر کشورمان در سوئد را برای پاره ای از مشورتها به تهران فراخواند.»

«حمید نوری» از سال ۹۸ توسط پولیس سوئد دستگیر و بنا بر اتهاماتی محاکمه شد. در همین راستا اخیرا دادگاه محلی استکهلم با صدور حکمی وی را به حبس ابد محکوم کرد.

حمید نوری، از اعضای سابق سپاه پاسداران و دستیار دادیار زندان گوهردشت در جریان اعدام‌های زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، در سوئد به حبس ابد محکوم شد.

این شدیدترین حکمی است که بر اساس قوانین سوئد، قضات می‌توانستند برای حمید‌نوری در نظر بگیرند.

قضات دادگاه در یک کنفرانس خبری در روز پنج‌شنبه، ۱۴ جولای اعلام کردند که در جریان کشتار زندانیان سیاسی سال ۶۷، جرایم بزرگی رخ داده و اعدام‌ها به شکل ناعادلانه و برخلاف اصول پذیرفته‌شده قضایی صورت گرفته است.

به گفته قضات دادگاه، رهبران مذهبی و سیاسی ایران پیش از هرگونه محاکمه عادلانه زندانیان سیاسی که اعدام شدند، تصمیم خود را برای اعدام آنها گرفته بودند.

در بیانیه دادگاه آمده است: «متهم هم در کمک به معاون دادستان در زندان گوهردشت کرج نقش داشته و هم با دیگرانی که در اعدام‌ها دست داشتند، همکاری کرده است.»

اکنون نوری باعث تنش در روابط ایران و سوئد شده‌است. معلوم نبست این کشیدگی تا کجا ادامه خواهد داشت.

معترضین اعدام‌های سال های ۶۷ از حکم دادگاه ابراز خرسندی کرده‌اند در ایران انا خشم دولت‌مردان را به‌همراه داشته است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *