رینا امیری: هیچ‌کسی از شناسایی طالبان حمایت نکرد

رینا امیری؛ نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان می‌گوید که هیچ کسی در نشست تاشکند از به رسمیت شناختن طالبان حمایت نکرد؛ بلکه اکثر اشتراک‌کنندگان، خواهان روند سیاسی همه‌شمول در افغانستان شدند.

به گزارش کابل۲۴، رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان، بامداد امروز چهارشنبه، ۵ اسد در رشته توییتی نوشته‌است که او در نشست تاشکند بر امنیت، ثبات اقتصادی و تامین صلح تاکید کرده و افزوده‌است که این موارد بدون در نظرداشت نیازمندی‌های مردم افغانستان به دست نمی‌آید.

او افزوده‌است که در نشست تاشکند «تاکید کردم که امنیت، ثبات اقتصادی و صلح نمی‌تواند بدون تامین حقوق زنان، پایان دادن به سوء رفتار در مقابل همه اقوام، جوامع مذهبی و تقویت یک روند همه‌شمول سیاسی به دست بیاید.»

به گفته او در نشست تاشکند «من با این ادعا که پالیسی‌های قهقرایی طالبان بر اساس فرهنگ افغانی است، مخالفت کردم و استدلال کردم که بیش‌تر افغان‌ها آرزوی تحصیل، کار و فرصت‌هایی برای آینده بهتر برای پسران و دختران خود را دارند.»

او با توجه به این نشست، همبستگی بین‌المللی مبنی برای حمایت از حق تحصیل دختران، حمایت قوی از حقوق زنان برای کار و سهم‌گیری آنان در اقتصاد افغانستان را دلگرم‌کننده خوانده‌است.

رینا امیری دیگر تاکید کرده‌ که در مذاکرات دوجانبه با مقام‌های گروه طالبان اشتراک نخواهد کرد.

او پیش از این در دوم جولای هم گفته‌بود که از نشست با طالبان خودداری کرده و زمانی در نشست با این گروه اشتراک خواهد کرد که آنان برای تامین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان گام‌های عملی بردارند.

عکس: شبکه‌های اجتماعی

نشست تاشکند؛ «طالبان مکاتب را به‌روی دختران باز کنند»

توماس ویست، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان که در نشست تاشکند اشتراک کرده، می‌گوید که همه اشتراک‌کنندگان این نشست از طالبان خواستند که به‌دختران بالاتر از صنف ششم اجازه دهند تا به مکتب بازگردند و «این ممنوعیت غیرقابل دفاع باید پایان یابد».

او بامداد امروز (چهارشنبه، ۵ اسد) در رشته پیام‌های توییتری نوشته است که دیدگاه‌ها در نشست تاشکند متفاوت بود؛ اما در برخی از زمینه‌ها اجماع وجود داشت.

ویست افزوده است که همه نگران ادامه بحران اقتصادی و انسانی در افغانستان بودند.

نماینده‌ی ویژه امریکا افزوده است که ایالات متحده یکی از کشورهای اصلی کمک‌های بشردوستانه در جهان به افغانستان است و به همکاری با مؤسسات مالی بین‌المللی برای حمایت از نیازهای اساسی افغان‌ها در بخش صحت، آموزش، تغذیه و معیشت ادامه خواه داد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *