سفر پلوسی به تایوان؛ آیا جنگ در راه است؟

رسانه‌های محلی چین از تداوم تحرکات این کشور در نزدیکی مرز تایوان از زمان تایید سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به این جزیره، خبر دادند.

به گزارش رسانه‌های چینی، ارتش این کشور شمار زیادی تجهیزات نظامی را در سواحل تایوان مستقر کرده است.

تایوان نیز در مورد سفر پلوسی اعلام کرد داشت: «ما به گرمی از مهمانان خارجی استقبال می‌کنیم و تمهیدات مناسبی را انجام خواهیم داد.»

رسانه‌های تایوان تاکید کردند که فرودگاه تایپه در آستانه سفر آتی پلوسی، تهدید به بمب گذاری شده است.

به نقل از العربیه، وزارت دفاع تایوان پیشتر با تاکید بر اجرای تحرکات نظامی در نزدیکی تایوان، افزود: «ما در پاسخ به تهدیدات، نیروهای نظامی مناسبی را مستقر خواهیم کرد و از اراده و توانایی لازم برای تامین امنیت ملی خود برخورداریم.»

روزنامه‌های تایوانی پرتیراژ «یونایتد دیلی نیوز»، «لیبرتی تایمز» و «چاینا تایمز» به نقل از منایع ناشناس آوردند که پلوسی پس از سفر به مالزی راهی تایپه خواهد شد و چهارشنبه شب را در آنجا سپری خواهد کرد.

اولتیماتوم چین به واشینگتن
وزارت خارجه چین درباره سفر پلوسی به تایوان اظهار داشت: «امیدواریم که آمریکا حساسیت أوضاع را درک کند، در صورت سفر پلوسی به تایوان، ما قاطعانه پاسخ خواهیم داد.»

مجله «دیدبان نظامی» گزارش داده بود که چین، موشک فراصوت متحرک جاده‌ای «قاتل ناو هواپیمابر» موسوم به «دی.اف 17» را در پی اقدام نیروی دریایی آمریکا به استقرار ناوهای هواپیمابر خود در مناطق نزدیک به خاک چین از بیم واکنش چین به سفر پلوسی به تایوان، مستقر کرده است.

یک مقام امریکایی گفته بود که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قرار است سه‌شنبه (امروز) وارد تایوان شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که تصمیم‌گیرنده اصلی در مورد سفر پلوسی به تایوان، خود اوست و چین نباید در ارتباط با این سفر، اوضاع را تشدید کند.

مجله آمریکایی «پولیتیکو» به نقل از منابع دیپلماتیک غربی اعلام کرد که کشورهای اروپایی در حال آماده شدن برای پیامدهای بروز تشدید خطرناک میان واشینگتن و پکن در ارتباط با سفر پلوسی هستند.

یک منبع آگاه به این مجله گفت که تشدید جنگ لفظی میان ایالات متحده و چین در مورد تایوان، کشورهای اروپایی را به دلیل خطرات تشدید احتمالی نظامی، نگران کرده است.

به گفته منابع، اتحادیه اروپا هرگونه رویارویی نظامی چین و واشینگتن را منازعه‌ای خارج از کنترل قلمداد می‌کند.

بوریس روگ، معاون همایش امنیتی مونیخ ضمن توصیه به کشورهای اروپایی در مورد حفظ تماس نزدیک با پکن با هدف کاهش تنش، نسبت به عدم آمادگی اروپا برای سناریوی رویارویی آمریکا و چین در راستای حمایت از تایوان هشدار داد.

دقایق قبل رویترز گزارش داده که وب‌سایت ریاست جمهوری تایوان نیز مورمورد حمله سنگین شاید بی قرار گرفته‌‌است.

هفته گذشته نیز بایدن و شی دو نیم ساعت با هم صحبت کردند که محور گفتگوهای شان تایوان تعریف شد.

پیش از این نیز یکی از سخنگویان وزرات خارجه چین گفته بود که هشدار ما نسبت به عواقب سفر پلوسی به تایوان فراتر از سیاسی است و در هشدار نظامی بود.

کارشناسان معتقد هستند که سفر خانم پلوسی کلید آغاز یو جنگ دیگر در جهان خواهد بود.

چین هیچ گاه تمایل ندارد تایوان خود را جدا از چین بداند. تایوان به نحوه‌ خط سرخ چین در روابط این کشور با غرب و خصوصا امریکا تلقی می‌شود.

با توجه به بحران اوکراین، جهان و غرب بعید است که بتواند از پس یک بحران جدید در حد جنگ با چین فکر کند.

بااین حال خانم پلوسی به تایوان می‌رود، سفری که ظاهرا رضایت بایدن و فرماندهان نظامی امریکا را به‌همراه نداشته‌است.

 

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *