یک فرمانده طالبان پاکستانی در پکتیکا کشته شد

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که یک موتر حامل فرماندهان ارشد طالبان پاکستانی به‌شمول عمرخالد خراسانی در شرق افغانستان هدف یک انفجار قرار گرفته است.

به گزارش کابل۲۴، یک منبع به روزنامه اکسپرس‌تریبون پاکستان گفته است که موتر عمرخالد خراسانی، با نام مستعار عبدالولی مهمند، مفتی حسن و حافظ دولت‌ خان، در روستای «شرکی» ولسوالی برمل ولایت پکتیکا هدف قرار گرفته است.

او بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت که همه‌ی سرنشینان این موتر کشته شده‌اند.

هنوز روشن نیست که موتر حامل این فرمانده پاکستانی در حمله هوایی هدف قرار گرفته یا توسط انفجار ماین جاسازی شده.

به گفته‌ی منابع، رهبران طالبان پاکستانی «برای مشورت» به ولسوالی برمل پکتیکا در حال سفر بودند که موتر آن‌ها با ماین کنار جاده برخورد کرده است.

خراسانی رئیس جماعت‌الاحرار (JuA)، شاخه تحریک طالبان پاکستان بود که از سوی سازمان ملل و ایالات متحده به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شد و برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا مرگ وی می‌شد، سه میلیون دالر جایزه تعیین شده بود.

به نوشته‌ی اکسپرس‌تریبون، حافظ دولت نیز از منطقه قبایلی اوراکزی و از اعضای مهم این گروه و همچنان از معتمدین نزدیک خراسانی به شمار می‌رفت.

این رسانه افزوده است که مفتی حسن هم از لشکر «ملاکند» و یکی از رهبران تحریک طالبان پاکستان بود که با ابوبکر البغدادی، رهبر پیشین داعش بیعت کرده بود.

اکپسرس‌تریبون نوشته است که دولت و حسن در زمان تأسیس شاخه خراسان گروه داعش به این گروه پیوسته بودند، اما بعدا به گروه تحریک طالبان پاکستان بازگردانده شدند.

عمر خالد خراسانی، فرمانده «تحریک طالبان پاکستان» که در پکتیکا کشته شد، از چهره‌های ارشد این گروه بود که در دو ماه اخیر، برای مذاکره با هیات‌های اعزامی از سوی حکومت پاکستان، در کابل حضور داشت. او در سال ۲۰۱۴، گروه دیگری را به نام «جماعت الاحرار» بنیان‌گذاری کرد. «جماعت الاحرار» در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، حمله‌های تروریستی متعددی در داخل پاکستان انجام داد که منجر به مرگ ده‌ها نفر، از جمله یک کارمند پاکستانی کنسولگری ایالات متحده در شهر پیشاور شد.

 برخی رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که مولانا عقابی باجوری، یک فرمانده دیگر «تحریک طالبان پاکستان» نیز صبح یکشنبه در کنر کشته شده است. هنوز هیچ گروه یا فردی مسئولیت حوادث منجر به مرگ اعضای «تحریک طالبان پاکستان» را برعهده نگرفته است، اما یک عضو این گروه، حکومت پاکستان را مسئول این حمله‌ها دانست.

«تحریک طالبان پاکستان» یک سازمان شبه‌نظامی شورشی متشکل از ستیزه‌جویان پاکستانی عمدتا پشتون است که از ۱۴ سال پیش به این‌سو، با هدف «اجرای قوانین اسلامی، برپایی دولت بر مبنای شریعت، و تضعیف نفوذ حکومت پاکستان در مناطق قبایلی»، با دولت مرکزی پاکستان می‌جنگند.

طالبان پاکستانی هنوز کشته‌شدن فرماندهان ارشد خود را تأیید نکرده‌اند. طالبان افغانستان هم تاکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند.

این درحالیست که در یک ماه اخیر روحانیون و مقامات پاکستانی برای مذاکره با طالبان پاکستانی با میانجیگری کابل به افعانستان در رفت و آمد هستند.

چندی قبل الظواهری رهبر گروه القاعده نیز درحمله هوایی امریکا در وزیر اکبرخان کابل کشته شد.

پاکستان انتظار دارد طالبان افغانستان بتوانند طالبان پاکستانی را متقاعد کنند تا دست از جنگ بکشند انتظاری که تا کنون نتیجه نداده‌است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *