شمار جانباختگان زلزله در ترکیه و سوریه از ۱۲ هزار نفر گذشت

مقامات می‌گویند شمار جان‌باختگان زلزله بامداد دوشنبه در ترکیه و سوریه از ۱۲‌هزار نفر فراتر رفته است.

به گزارش کابل۲۴؛ با گذشت چهار روز از زلزله ۷.۸ ریشتری که بخش‌های گسترده‌ای از ترکیه و سوریه را لرزاند، عملیات امداد رسانی برای نجات قربانیان همچنان ادامه دارد.

مقامات تا کنون از کشته‌شدن دستکم ۱۲ هزار نفر خبر داده‌اند، این در شرایطی است که با توجه به محبوس بودن شمار زیادی از افراد در زیر آوار برآورد می‌شود این رقم افزایش بیابد.

همزمان کاروان‌های امدادی و محموله‌های کمکی از دیگر کشورها وارد خاک ترکیه شده‌اند.

در حالی که در سوریه و در منطقه تحت کنترل مخالفان نبود امکانات کمک‌رسانی باعث کندی شدید عملیات امداد شده است.

مقامات می‌گویند شمار جان‌باختگان زلزله بامداد دوشنبه در ترکیه و سوریه از ۱۲‌هزار نفر فراتر رفته است.

مقامات سوری می‌گویند شمار جان‌باختگان در منطقه تحت حکومت دولت سوریه به ۱۲۶۲ نفر و شمار جان‌باختگان در منطقه تحت کنترل شورشیان سوری به ۱۷۳۰ تن رسیده است.

همچنین به گزارش مقامات ترکیه، شمار جان‌باختگان در این کشور دست‌کم ۹۰۵۷ نفر است.

رئیس کمیسیون اروپا: ترکیه و سوریه می‌توانند روی کمک اتحادیه اروپا حساب کنند

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا با اعلام برگزاری کنفرانس کشورهای اهداکننده کمک به ترکیه و سوریه در ماه مارس در شهر بروکسل گفت: «ترکیه و سوریه می‌توانند روی کمک اتحادیه اروپا حساب کنند.»

خانم فن درلاین در توئیتی نوشت: «ما اکنون برای نجات جان انسان‌ها در رقابت با زمانیم. به زودی به صورت مشترک کمک‌های خود را ارائه خواهیم کرد.

ترکیه و سوریه می‌توانند روی اتحادیه اروپا حساب کنند. نخست وزیر سوئد و من میزبان کنفرانسی برای اهداکنندگان کمک (به ترکیه و سوریه) در اوایل ماه مارچ در بروکسل خواهیم بود. بیایید برای این جوامع آسیب‌دیده کمک‌های بین‌المللی جمع‌آوری کنیم.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به انتقادات از امدادرسانی دولت به زلزله‌زدگان به خصوص در ولایت هاتای که بیشترین آسیب را از این حادثه دیده است، گفت: «البته که در امداد‌رسانی کاستی‌هایی وجود دارد اما آمادگی برای چنین فاجعه‌ای غیرممکن است. برخی افراد اظهارات دروغین و حرمت‌شکنانه‌ای همچون این که پلیس و سربازی در این منطقه برای امداد رسانی ندیدیم، عنوان کرده‌اند. در حالی که پلیس‌ها و سربازان ما افراد شریفی هستند. ما اجازه نمی‌دهیم کسی با این‌طور صحبت‌ها آن‌ها را بدنام کند. در حال حاضر تنها در استان هاتای ۲۱ هزار پرسنل امدادی مستقر هستند.»

 

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *