رفقای خوب، داستانی از فراز و فرود یک گنگستر بی فکر و رفقایش است، فراز و فرودی که با دقت تمام در فیلم به تصویر کشیده میشود، اسکورسیزی چنان عمیق وارد رابطه های شخصیت اصلی فیلم و هم چنین رفقایش میشود، که این سوال برای بیننده پیش میآید که این ها رفقای خوب هستند یا رفقای بد
کابل۲۴: داستان گنگسترها و فراز و فرودهایشان همیشه هم برای مخاطبان و هم برای کارگردانان و نویسندگان بسیار جذاب و مهم بوده است.
نمونه های بسیار دیدنیای نیز از این داستانها در سینما میتوان دید.
یکی از متفاوت ترین و جالب ترین فیلمهای مافیایی و گنگستری تاریخ سینما، رفقای خوب مارتین اسکورسیزی است که به دلیل صداقتش در بیان داستان و بیپرده بودن در نشان دادن خشونت، بسیار ماندگار شده است.
فیلمی که آن قدر شلوغ و پر هرج و مرج است که به بیننده اجازه فکر کردن درباره اتفاقات را نمیدهد.
اسکورسیزی و نیکولاس پیگلی، کاملا در نوشتن فیلمنامه، موفق عمل کرده اند، فیلم هم شخصیت پردازی خوبی دارد، و هم در پیش بردن داستانش موفق است.
استفاده از یک دانای کل، که شخصیت اصلی داستان نیز هست، در هر لحظه از فیلم باعث میشود که بیننده خود را در درون داستان حس کند.
رفقای خوب، داستانی از فراز و فرود یک گنگستر بی فکر و رفقایش است، فراز و فرودی که با دقت تمام در فیلم به تصویر کشیده میشود، اسکورسیزی چنان عمیق وارد رابطه های شخصیت اصلی فیلم و هم چنین رفقایش میشود، که این سوال برای بیننده پیش میآید که این ها رفقای خوب هستند یا رفقای بد.
فیلم پر است از صحنههای شلوغ و بی نظم، صحنه هایی که اجازه تفکر و تصمیم را می گیرد، چه از شخصیتهای فیلم و چه از بینندگانش، اسکورسیزی کاملا در ساختن شخصیت هایی پر اشتباه و خطاکار موفق است، او گنگسترهایی را خلق میکند که جایی برای دلسوزی و ترحم نمیگذارند، و حتی بزرگی و اعتبار گنگسترهای معروف سینما را نیز دارا نیستند.
بازی ری لویتا و جوپشی، خیره کننده است، و رابرت دنیرو هر چند که کمتر دیده میشود، اما در دوران اوج خود به سر میبرد.
فیلم برداری مایکل بالهاوس نیز از نقاط قوت فیلم است.
فیلم چند صحنه دارد که جز صحنه های به یاد ماندنی سینما هستند.
بعد از پدر خواندهها، اسکورسیزی با این فیلم توانست معنی و سبک دیگری از این ژانر را به تصویر بکشد و حتی فیلمش در همان حد هم محبوب و دیدنی به حساب میآید.
رفقای خوبِ اسکورسیزی، ادای دین و احترام این کارگردان به فرهنگ ایتالیا و ژانر گانگستری است و نمونه کاملی است برای آنکه نشان دهیم چگونه کارگردانی عالی از یک داستان بهشدت معمولی یک فیلم درخشان میسازد و تماشاگر را تا آخر نگه میدارد و این البته مرهون فیلمنامه بهشدت حساب شده فیلم هم هست که ۱۱ بار بازنویسی شدهاست.
منتقدین فیلم را بسیار ستایش کردند و از رفقای خوب به عنوان تنها نمونه متمایز گنگستری از پدرخوانده که این فیلم را به چالش میکشید نام بردند.
راجر ایبرت بزرگترین منتقد معاصر امریکایی به این فیلم چهار ستاره داد و آن را بهترین فیلم جنایی تاریخ سینما معرفی کرد.
مجلهٔ توتال دومین مجله مهم و پرفروش سینمایی برتانیا فیلم رفقای خوب را بهترین فیلم تمام دوران نامیده است و فیلم در دیگر مجله معروف سینمای دنیا امپایر در میان لیست ۵۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما، جایگاه ششم را بدست آورده است.
فیلم در وبسایت مهمترین منبع و مرجع نقدهای منتقدین سینما بر فیلم راتن تومیتوز آمار فوق العاده ۹۷ درصد را بدست آورده است و وبسایت معروف سینمایی Insidemovies آن را بهترین فیلم دهه ۱۹۹۰ امریکا معرفی کردهاست.
همچنین موسسه فیلم امریکا مهمترین و معتبرترین مرجع انتخاب بهترینهای تاریخ سینما، در سال ۲۰۰۷ و در میان لیست صد فیلمش که در این لیست ۱۰ فیلم برتر ۱۰ ژانر معرفی میشوند، رفقای خوب را دومین فیلم گانگستری برتر تاریخ بعد از پدرخوانده معرفی کردهاست.
در مجموع رسانهها، رفقای خوب را یکی از میراث اصلی تاریخ سینما معرفی کردهاند. به عقیدهٔ بسیار از مجلات سینمایی، رفقای خوب بهترین اثر مارتین اسکورسیزی است.