توئیتر، متا و تیک تاک از سوی روسیه جریمه شدند

طبق اعلام دادگاهی در روسیه توئیتر، متا پلتفرمز (مالک فیس بوک) و تیک تاک به دلیل عدم حذف محتوای غیرقانونی در این کشور جریمه شده اند.

به گزارش کابل۲۴، به نقل از رویترز، دادگاه منطقه تاگانسکی مسکو اعلام کرد شرکت متا پلتفرمز در سه پرونده جداگانه به دلیل عدم حذف محتوای غیرقانونی ۱۲ میلیون روبل (۱۷۶۹۲۶ هزار دالر) جریمه کرده است.توئیتر  به دلیل دو پرونده نقض قانون ۱۰ میلیون روبل و تیک تاک نیز ۴ میلیون روبل جریمه شده‌اند.

این در حالی است که متا و گوگل نیز با شکایتی در باره نقض مکرر قوانین روسیه روبرو هستند که دادگاه آن در اواخر ماه جاری میلادی برگزار می‌شود و ممکن است با جریمه‌ای کلان و معادل چند درصد از درآمد سالانه شان در روسیه روبرو شوند.

روسیه از ماه مارچ و در اقدامی تنبیهی به دلیل انتشار پست‌های حاوی هرزنگاری کودکان، اطلاعات درباره مصرف مواد مخدر یا دعوت افراد زیر سن قانونی به خودکشی، سرعت توئیتر را کاهش داده است.

از سوی دیگر روسیه به ۱۳ شرکت خارجی که بیشتر آنها آمریکایی هستند، مهلت داده تا یکم جنوری دفتری در این کشور تاسیس کنند و در غیر این صورت با محدودیت یا مسدودیت روبرو می‌شوند. هر سه شرکتی که به تازگی جریمه شده‌اند نیز جزو ۱۳ شرکت مذکور هستند.

در این اواخر دولت روسیه فشار بر شرکت‌های بزرگ فناوری را افزایش داده تا قدرت آنها را کنترل کند.

پیش از این دولت روسیه از تلکرام نیز خواسته بود که قوانین این کشور را رعایت کند.
در سال جاری اپل و گوگل از اپ هایی مانند تلگرام خواسته‌اند تا با قوانین محلی کشورهایی که در آنها فعالیت می‌کنند همخوانی کنند. البته برخی قوانین با حقوق بشر مغایرت دارند. اما دسته‌ای دیگر از قوانین که بیشتر به محتوای عمومی مربوط هستند، باید اجرا شوند.

نمونه این امر هفته گذشته و زمانی اتفاق افتاد که این شرکت‌ها یک اپ رأی‌گیری روسی را برای اطاعت از قوانین محلی ممنوع کردند. این اپ درباره رأی دهی توصیه‌هایی کرده بود. همین اپ به شکل یک ربات در تلگرام نیز فعال بود و با وجود هزاران گزارش و درخواست برای حذف آن، ما اجازه دادیم همچنان فعالیت کند. اما وقتی این دو شرکت اپ را به دلیل نقض قانون از اپ استورهای خود حذف کردند، ما به عنوان توسعه دهنده نیز باید از قوانین پیروی می‌کردیم. تلگرام در ۲۴ ساعت مجبور شد این ربات را حذف کند.»

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *