متقی از ۱۶ کشور خواست که نمایندگی‌های سیاسی خود در کابل را بازگشایی کنند

هیات طالبان به رهبری مولوی امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت امور خارجه “امارت اسلامی” در دوحه در دیدار با نمایندگان ۱۶ کشور از جمله امریکا خواستار بازگشایی سفارت‌خانه‌های این کشورها در کابل شدند.عبدالقهار بلخی؛ سخنگوی وزارت خارجه طالبان شامگاه امروز (چهارشنبه، ۱۰ قوس) در بیانیه‌ای گفته‌است که در این دیدار، در مورد مسایل امنیتی، کمک بشردوستانه، اقتصادی، سیاسی و صحی گفتگو شده‌است.

به گفته او، همه طرف‌ها از “پیشرفت‌های حاصل‌شده در اوضاع امنیتی و سیاسی افغانستان قدردانی کرده‌اند”.

بلخی گفته‌است که در نشست هیات طالبان با نمایندگان کشورهای خارجی، گفته شد که کمک‌های بشردوستانه و صحی باید به افغانستان ارائه و همچنین مشکلات باید از طریق همکاری حل شود.

او افزوده‌است که هیات طالبان به نمایندگان کشورهای خارجی درباره از امنیت اطمینان داده‌ و از همه کشورها خواسته‌است که سفارت‌های خود را در کابل باز کنند تا حقایق معلوم شود.

به تازگی عربستان و امارات عربی سفارت‌های خود در کابل بازگشایی کرده‌اند.

این در حالی است که تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته‌است.

مقام‌های طالبان می‌گویند، تمام شرایط شناسایی رسمی را انجام داده‌اند. کشورهای خارجی اما مبارزه با تروریزم، تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق بشر را شرایط عمده به رسمیت شناخته شدن دولت طالبان گفته‌اند.

این در حالیست که سازمان ملل هنوز به دولت طالبان کرسی نداده‌است.

کمیته اعتباردهی سازمان ملل متحد برای پذیرش نمایندگان رسمی کشورها، تصمیم‌گیری درباره کرسی افغانستان را به یک زمان دیگر موکول کرده‌است.

سهیل شاهین؛ فرستاده تعیین‌شده طالبان برای سازمان ملل، از تصمیم کمیته ویژه این سازمان مبنی بر عدم اعطای کرسی افغانستان به «امارت اسلامی» انتقاد کرده و آن را غیرعادلانه خوانده‌است.

شاهین نوشته‌است که «این تصمیم آن‌ها (سازمان ملل) مبتنی بر اصول و عدالت نبوده؛ زیرا حق مشروع مردم افغانستان را از ایشان گرفته‌است».

او افزوده‌است: «ما امیدواریم که در آینده نزدیک در سازمان ملل متحد این حق به نماینده دولت افغانستان واگذار شود تا بتوانیم مشکلات مردم افغانستان را به نحو مؤثر و بهتر حل کنیم و تعاملات مثبتی را با مردم جهان داشته باشیم».

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *