پوتین: به رسمیت شناختن طالبان یک سوال بیهوده نیست

ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهوری روسیه می‌گوید، مسکو برای به رسمیت‌ شناختن دولت طالبان به واقعیت‌ها توجه دارد و این که حاکمان افغانستان باید نماینده همه گروه‌های قومی این کشور باشند.
پوتین روز پنجشنبه (۲ جدی) در نشست خبری سالانه خود در پاسخ این سوال که آیا روسیه دولت طالبان را به رسمیت می‎شناسد؟ گفت که برای روسیه «این پرسش، یک سوال بیهوده نیست… باید بر واقعیت‌ها تکیه کنیم».

به گزارش اسپوتنیک، پوتین در ادامه با نگرانی درباره نفوذ گروه افراطی از افغانستان به آسیای مرکزی و مواد مخدر در این کشور گفت: «تا آنجا که به رسمیت شناختن (طالبان) مربوط می شود، در مجموع باید براساس واقعیت‌ها پیش رفت و بر این واقعیت تکیه کرد که نیروهایی که در راس این کشور قرار گرفته‌اند باید نماینده همه گروه‌های قومی این کشور باشند. به عقیده من تنها این موضوع می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که بتوان به برقراری ثبات در افغانستان امیدوار بود».

رییس جمهوری روسیه همچنین گفته‌است که در مورد به رسمیت شناختن با کشورهای جهان تصمیمی واحد خواهد گرفت.

او گفت: «آنچه اکنون باید انجام شود، کمک به مردم افغانستان است، و این باید قبل از هر چیز توسط کشورهایی انجام شود که چنین خسارات و آسیب‌های عظیمی را به اقتصاد و جامعه افغانستان وارد کرده‌اند. کسانی که ۲۰ سال در آنجا بودند و اقتصاد آن را نابود کردند، پیش از همه باید کمک کنند».

رییس جمهوری روسیه همچنین بر آزادی پول‌های مسدود شده افغانستان پافشاری کرده است.

پیش از این پوتین در مورد به رسمیت شناختن طالبان گفته بود که این احتمال دور نیست. او گفته بود که روسیه به زودی طالبان را از فهرست گردهای تروریستی خارج می‌کند.

پس از تسلط طالبان، حدود ۱۰ میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان توسط امریکا منجمد شد.

افغانستان در حال حاضر بحران بشری شدیدی را پشت سر می‌گذارند و نگرانی از بروز بزرگترین فاجعه وجود دارد.

در همین حال با گذشت چهار ماه از تسلط طالبان، تاکنون هیچ کشوری دولت این گروه را به رسمیت نشناخته‌است. افزون بر این تحریم‌های مالی علیه طالبان، کمک‌رسانی به افغانستان را دشوار کرده‌است.

شورای امنیت سازمان ملل اخیرا قطعنامه پیشنهادی امریکا برای تسهیل کمک به مردم افغانستان را تایید کرده است که براساس آن در تحریم‌های طالبان معافیت ایجاد می‌کند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *