گوترش: افغانستان به نخ آویزان است

آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به بحران اقتصادی و عدم دسترسی درصد عظیمی از مردم افغانستان به خدمات ابتدایی گفته است که «افغانستان به نخ آویزان است».

او از کشورهای جهان خواسته است تا جواز عمومی را برای مراودات و معاملات مورد نیاز تمام فعالیت‌های حقوق بشری برای افغانستان صادر کنند.دبیر کل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه، ۷ دلو در نشست شورای امنیت این سازمان بر تعلیق هر گونه قوانین یا شرایطی که روند کمک‌رسانی را محدود می‌کند، تاکید کرده و گفته است که میلیون‌ها نفر در افغانستان از گرسنگی شدید رنج می‌برند، آموزش و خدمات اجتماعی و نظام بانکی در آستانه فروپاشی هستند.

گوترش افزوده است: «ضرورت است تا مقررات و شرایطی را که نه تنها اقتصاد افغانستان بلکه عملیات نجات بخش ما را در هم فشرده است، به تعلیق درآوریم.»

دبیر کل سازمان ملل همچنین گفته است: «نیاز داریم تا به نهادهای مالی و شرکای تجارتی تضمین قانونی بدهیم که آنان می‌توانند بدون هراس از نقض تحریم‌ها با کارمندان حقوق بشری کار کنند.»

پیش از این سازمان ملل خواستار ۴٫۴ میلیاردالر کمک بشری برای افغانستان شد تا بتواند به نیازمندان در سال ۲۰۲۲ رسیدگی کند. این سازمان روز چهارشنبه خواستار ۳٫۶ میلیارد دیگر شده و گفته است که برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان نیاز است کمک‌های بشری بیشتری جمع آوری شود.

گوترش تاکید کرده است سازمان ملل با کشورهای کمک کننده کار خواهد کرد تا مساعدت‌های بشری به افغانستان در مسیر دیگر منحرف نشده یا سواستفاده نشود.

از سویی هم دیبرالاینز؛ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان از وضعیت حقوق بشری در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است: « شواهد قانع‌کننده‌ای مبنی بر ایجاد محیط ارعاب و بدتر شدن احترام به حقوق بشر وجود دارد. این نشان می‌دهد که تثبیت اقتدار دولتی ممکن است منجر به کنترل جمعیت از طریق ترس شود »

او همچنین بر آموزش دختران تاکید کرده و گفت برخی از کمک کنندگان بین‌المللی خود را آماده پرداختن مشوق‌های مالی به معلمان افغان برای ماه‌های جنوری و فبروری اعلام کرده اند، اما مشوق‌ها منوط به انجام تعهدات طالبان است.

نماینده سازمان علاوه کرده است که یونیسف و وزارت معارف طالبان جلسات فشرده‌ای را در زمینه آمادگی‌های فنی برای باز کردن مکاتب برای همه پسران و دختران افغان در ماه مارچ برگزار می کنند.

او گفته است که یوناما همچنین به ملاقات با مقامات طالبان در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها ادامه می‌دهد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *