یونیسف معاش معلمان مکاتب افغانستان را پرداخت می‌کند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرده که سیستمی را برای پرداخت مستقیم معاش آموزگاران مکاتب افغانستان ایجاد می‌کند.جنیت فوگیلر؛ رییس بخش آموزش یونیسف در افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته است که این نهاد سیستمی را ایجاد می‌کند که زمینه پرداخت مستقیم معاشات آموزگاران بدون دخالت طالبان را فراهم می کند.

او گفته‌ است که بهترین روش برای حمایت از آموزش دختران در افغانستان، حمایت از مکاتب و معلمان آنان است.

حدود سه ماه می‌شود که پسران و معلمان مرد به مکتب می‌روند؛ اما دختران بالاتر از صنف شش و زنان معلم خانه‌ نشین شده‌اند.

مقام‌های وزارت معارف طالبان می‌گویند به‌زودی «خبرهای خوبی» در مورد بازگشت دختران به مکاتب اعلام خواهد شد.

از جانب دیگر آموزگاران در ولایات می‌گویند، حدود سه ماه می‌شود که معاش نگرفته و در شرایط بد اقتصادی به سر می‌برند. چندی پیش آموزگاران در یک گردهمایی هشدار دادند که اگر معاش آنان پرداخت نشود، وقوع فاجعه حتمی است.

طالبان در باره حضور دختران در مکاتب گفته اند که خارجی‌ها باید ماررا کمک کنند.

وحیدالله هاشمی؛ مسوول برنامه‌های خارجی و کمک‌های وزارت معارف در گفتگویی با رویترز تاکید کرده که طالبان نسبت به آموزش دختران متعهد هستند؛ اما جامعه جهانی باید بجای ابراز نگرانی در جهت رفع مشکلات کمک مالی کند.

او افزوده که علمای طالبان درحال کار روی چگونگی بازگشت همه دختران به مکاتب هستند و به‌زودی اطلاعیه‌ای در این باره صادر خواهد شد.

وی با اظهار اینکه طالبان نسبت به آموزش دختران متعهد است، افزود: ما برای ایجاد راه‌هایی به منظور بازگرداندن دختران به مکاتب تلاش می‌کنیم.

هاشمی خاطرنشان کرد که تاکنون هیچ یک از آموزگاران زن اخراج نشده است و این پیامی مثبت به جهان است که طالبان در حال کار روی یک مکانیزم بوده و به دنبال حذف زنان و دختران از مکاتب و دانشگاه‌ها نیست.

این مقام ارشد وزارت معارف طالبان همچنین تصریح کرده که آموزش و پرورش، مانند سایر حوزه‌های دولتی، پس از توقف حمایت‌های خارجی به شدت ضربه خورده و خواستار رفع تحریم از کمک‌ها شد.

هاشمی تصریح کرده که اگر آن‌ها واقعاً خواستار بازگشت دختران در مدارس هستند باید اکنون به طالبان کمک کنند.

وی ادامه داد که طالبان در حال کار بر روی یک برنامه درسی جدید برای مکاتب است تا آنها را با اصول اسلامی، فرهنگ محلی و معیارهای بین‌المللی منطبق کند.

هاشمی با بیان اینکه تاکنون هیچ تغییری در برنامه‌های درسی ایجاد نشده است گفته تغییرات براساس معیارهای جهانی در فیزیک و کیمیا و زیست شناسی صورت خواهد گرفت.

وی همچنین تصریح کرد که نظام آموزشی جدید افغانستان به گونه‌ای تنظیم خواهد شد که مورد پذیرش رهبران طالبان باشد .

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *