۱۵ کشور اروپایی ۴۰ هزار پناهجوی افعان را می‌پذیرد

اتحادیه اروپا اعلام کرده که ۱۵ کشور عضو این اتحادیه، چهل هزار پناهجوی افغانستانی را خواهند پذیرفت. قرار بیشترین این پناهندگان در آلمان ساکن شوند.

کابل۲۴: یلوا یوهانسون، کمیسار امور داخلی اتحادیه اروپا روز گذشته (پنجشنبه) در یک نشست خبری اعلام کرد که 15 کشور عضو اتحادیه اروپا در مجموع 40 هزار پناهجوی افغانستانی را خواهند پذیرفت.

یوهانسون در نشست خبری که پس از نشست وزرای امور داخلی و دادگستری کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار شده‌است، افزود: تصمیم مورد طرح، نمونه‌ای تاثربرانگیز از همبستگی است.

وی در ادامه گفت: این تصمیم همچنین گامی است که برای جلوگیری از ورود غیرقانونی به اتحادیه اروپا برداشته شده‌است.

طبق سندی که خبرگزاری فرانسه براساس آن گزارش کرده است، آلمان ۲۵ هزار نفر، هالند سه هزار و ۱۵۹ نفر، اسپانیا و فرانسه هر کدام دو هزار و ۵۰۰ نفر را می‌پذیرد. سایر کشورها نیز قرار است که شمار کمتری را شهروندی بدهد.

پیش از این، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان از اتحادیه‌ٔ اروپا خواسته بود تا ۴۲۵۰۰ پناهجوی افغانستانی را در جریان پنج سال بپذیرند، اما برخی از کشورهای این اتحادیه آنرا رد کردند.

در حدود ۸۵ هزار شهروند افغانستانی به کشورهای نزدیک اتحادیهٔ اروپا پناه‌برده اند و احتمال دارد که تسلط طالبان و خشکسالی شدید، سبب مهاجرت شهروندان بیشتر کشور شود.

پس از خروج نیروهای نظامی امریکا و برگشت طالبان به قدرت در ماه اگست، ۲۴ کشور عضو اتحادیهٔ اروپا ۲۸ هزار فرد تخلیه شده از افغانستان را جا دادند.

فلیپو گراندی، رییس کمیشنری عالی ملل متحد برای پناهندگان هشدار داد که ۸۵ هزار شهروند افغانستان که در وضعیت بدی در بیرون از اتحادیهٔ اروپا زیست دارند، نیازمند اسکان مجدد هستند و از اروپا خواست تا نصف از این پناهجویان را بپذیرد.

بر اساس سند این اتحادیه، این ۴۰ هزار افغانستانی بخشی از برنامه بشردوستانه و اسکان مجدد ۶۰ هزار نفری است که کشورهای عضو اتحادیهٔ اروپا به پذیرش آنان تعهد کرده اند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *