۶۲ هزار افغان مستحق پناهندگی امریکا هنوز در افغانستان هستند

یک مقام وزارت خارجه امریکا گفته که هنوز هم حداقل ۶۲ هزار نفر در افغانستان که مستحق پناهندگی در ایالات متحده می باشند، در آن کشور باقی ماندند.
یک مقام وزارت خارجه امریکا که نخواسته نامش افشا شود، به روزنامه وال استریت ژورنال گفته که که ۳۳ هزار شهروند افغانستانی از جمله درخواست دهندگان اساسی و خانواده های شان مراحل تفتیش را طی کرده و شرایط را برای انتقال فوری برآورده ساختند.
این اولین بار است که یک مقام امریکا در مورد تعداد افرادی که باید انتقال داده شوند ولی تا هنوز در افغانستان هستند، ارقام ارايه می‌کند.
به گزارش رادیو آزادی؛ پروازهای انتقال از سوی امریکا که توسط قطر و تنظیم کنندگان در افغانستان انجام می‌شوند در هفته های اخیر افزایش یافته است.
به گفته این مقام وزارت خارجه امریکا، ۲۹ هزار مراجعه کننده هنوز در مراحل ابتدایی بررسی قرار دارند. این ارقام البته اعضای خانواده های افرادی را که در این مرحله قرار دارند، در بر نمی‌گیرد.
ایالات متحده و متحدین آن در جریان انتقال افراد در تابستان که با هرج و مرج همراه بود بیش از ۱۰۰ هزار نفر را از افغانستان بیرون کردند که بیش از ۷۰ هزار آنها به امریکا رسیده اند.
پیش از مقام‌های امریکایی گفته بودند که ۷۵ درصد از افغان های که تخلیه شده‌اند واجد شرایط نبودند.
بر اساس یادداشت اعضای کنگره آمریکا، با وجود ادعاهای دولت بایدن، تقریبا هیچ یک از ۸۲ هزار نفری که در ماه آگوست از کابل با هواپیما منتقل شدند، قبل از پذیرش در ایالات متحده بررسی نشدند.
طبق این یادداشت، ۷۵ درصد افرادی که تخلیه شده‌اند، واجد شرایط تقاضای ویزا نبودند.
به گزارش رسانه واشنگتن اگزماینر، مقامات ارشد آمریکا در وزارتخانه های امنیت داخلی، دفاع، خارجه و عدلیه در این یادداشت که توسط جمهوری‌خواهان سنا در اواخر اکتوبر تهیه شده، روند غربالگری و بررسی پناهجویان افغانستان را فاجعه‌بار توصیف کرده‌اند.
طبق این یادداشت، مقامات از اطلاعات جمع آوری‌ شده و مصاحبه‌ها استفاده نکرده‌اند.
در این گزارش همچنین آمده‌است که ده‌ها هزار افغانی که از سوی دولت بایدن وارد ایالات متحده شدند واجد شرایط نبودند. منابع به واشنگتن اگزماینر گفته‌اند که تقریباً ۷۵ درصد افرادی که تخلیه شده‌اند، شهروندان امریکایی، دارندگان گرین‌کارت، ویزای مهاجرت ویژه افغانستان و یا متقاضیان ویزا نیستند.
جمهوری‌خواهان سنا به واشنگتن اگزماینر گفته‌اند که دولت بایدن سیاست‌های دیرینه دولت آمریکا برای رسیدگی به پناهندگان را نقض کرده است.
واشنگتن اگزماینر نوشته‌است که پناهندگان باید قبل از پذیرش در ایالات متحده از طریق یک فرایند گسترده که شامل بازجویی‌های متعدد است، غربالگری و بررسی شوند. بر اساس این یادداشت، دولت بایدن به جای پیروی از پروتکل، به مقامات مجری قانون فدرال و مقامات نظامی که تخلیه و پردازش را انجام می‌دهند، دستور داد تا از استانداردهای کمتر سختگیرانه پیروی کنند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *