گاردین: اسرائیل دادستان دیوان کیفری بین‌المللی را تهدید کرده است

روزنامه گاردین در گزارشی فاش کرد که یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد در یکسری جلسات محرمانه که در آن سعی کرده بود فاتو بنسودا، دادستان وقت دیوان کیفری بین‌المللی را تحت فشار بگذارد تا تحقیقات درباره جنایات جنگی اسرائیل را رها کند، او را تهدید کرد.

تماس‌های پنهانی یوسی کوهن با فاتو بنسودا در سال‌های منتهی به تصمیم او برای آغاز تحقیقات رسمی درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل صورت گرفته بود.

کابل ۲۴: این تحقیقات که در سال ۲۰۲۱ آغاز شد، هفته گذشته زمانی به اوج خود رسید که کریم خان، جانشین بنسودا اعلام کرد که به دنبال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به دلیل رفتار این کشور در جنگ غزه است.

تصمیم دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای درخواست حکم جلب نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع او در کنار سه رهبر حماس اقدامی است که نهادهای نظامی و سیاسی اسرائیل مدت‌هاست از آن بیم دارند.

مشارکت کوهن در عملیات علیه دیوان کیفری بین‌المللی زمانی رخ داد که او رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل موسوم به موساد بود. به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، فعالیت‌های کوهن در سطوح عالی مجاز شناخته شده بود.

یک منبع دیگر اسرائیلی که در گفتگو با گاردین درباره عملیات علیه بنسودا توضیح داده است، گفت که هدف موساد به خطر انداختن دادستان یا استخدام او به عنوان فردی بود که با خواسته‌های اسرائیل همکاری کند.

گاردین در گزارش خود به نقل از منبع سومش نوشت که کوهن به عنوان «پیام‌رسان غیررسمی» نتانیاهو عمل کرده است.

کوهن که در آن زمان یکی از نزدیک‌ترین متحدان نتانیاهو بود تقریباً ده سال تلاش کرد تا دادگاه را تضعیف کند.

چهار منبع گاردین تأیید کردند که بنسودا به شماری از مقام‌های ارشد دیوان کیفری بین‌المللی در مورد تلاش‌های کوهن برای تحت تأثیر قرار دادن او، در میان نگرانی‌هایش در مورد ماهیت «مداوم و تهدیدآمیز» رفتار این مقام اسرائیلی اطلاع داده بود.

این منابع گفتند که بنسودا فاش کرده که کوهن چندین بار بر او فشار آورده است تا تحقیقات جنایی در پرونده فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی را ادامه ندهد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *