گروسی: اطلاعات اتمی پوتین مرا شگفت‌زده کرد

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی گفت که اطلاعات کامل رئیس جمهوری روسیه از جزئیات نیروگاه هسته‌ای “زاپوریژیا” او را شگفت‌زده کرده است.

به گزارش کابل۲۴، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت وگو با شبکه “Telefe” با اشاره به دیدار اخیرش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سن پترزبورگ اظهار کرد: پوتین به آنچه انجام می‌دهد اطمینان کامل دارد.

وی گفت: من از اطلاعات دقیق او در مورد نیروگاه هسته‌ای (زاپوریژیا)، ویژگی‌های فنی آن و درک او از آنچه من برای اطمینان از ایمنی این نیروگاه پیشنهاد می‌کردم، شگفت‌زده شدم.

گروسی روز سه‌شنبه گذشته با رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد. پوتین در این دیدار با اشاره به اینکه مسکو آماده حل و فصل همه مسائل است، به گروسی پیشنهاد داد تا درباره اوضاع مربوط به نیروگاه اتمی زاپوریژیا گفت‌وگو کند.

از ماه مارچ یعنی کمی بعد از آغاز حمله روسیه به اوکراین، نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به دست نیروهای ارتش روسیه افتاد و تحت کنترل آن درآمد. روسیه، نیروهای اوکراینی را به هدف قرار دادن این نیروگاه متهم می‌کند. با این حال این نیروگاه با حضور کارشناسان اوکراینی اداره می‌شود.

بارها گزارش شده‌است که نیروهای روسی خلاف تعهدات انجام شده در اطراف این نیروگاه عمل کرده‌اند.

نیروگاه اتمی «زاپوریژیا» در جنوب اوکراین و کنار رودخانه «دنیپر» و در ۳۲۵ کیلومتری نیروگاه مشهور چرنوبیل ساخته شده که پیش‌تر به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمده است.

ظرفیت کل این نیروگاه ۶ هزار مگاوات اعلام شده که گفته می‌شود برای تامین برق حدود چهار میلیون منزل مسکونی کافی است.

این نیروگاه در شرایط عادی یک پنجم برق اوکراین و تقریبا نیمی از انرژی هسته‌ای مورد نیاز این کشور را تولید می کند.

ساخت اولین رآکتور این نیروگاه در سال ۱۹۷۹آغاز شد، زمانی که اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود.

نیروگاه «زاپوریژیا» که دارای شش رآکتور VVER-1000 ساخت شوروی است رسما در سال ۱۹۸۵افتتاح شد. آخرین رآکتور این نیروگاه اما بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه در سال ۱۹۹۵ راه‌اندازی شد.

عمر رآکتورهای این نیروگاه بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده بین ۴۰ تا ۶۰ سال تخمین زده می‌شود.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *