یوناما: طالبان گام‌های فوری برای پایان دادن به خشونت علیه زنان بردارند

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) از طالبان خواسته است که گام‌های فوری برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و بدتر شدن حقوق آنان را در راستای برقراری صلح معنادار و پایدار بردارند.

به گزارش کابل۲۴؛ در این پیام که به مناسبت ۲۵ نوامبر روز جهانی محو خشونت علیه زنان صادر شده، آمده است که از تابستان سال ۲۰۲۱ زنان افغان از اساسی‌ترین حقوق خود محروم و این کشور یکی از بالاترین ارقام خشونت علیه زنان را در جهان دارد زنان افغان از دسترسی به خدمات اساسی محروم و خشونت مبتنی بر جنسیت را متحمل شده‌اند.

روزا اوتنبایوا، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل درافغانستان خواستار محافظت از حقوق اساسی زنان شده و گفته که حمایت از حقوق زنان یک عامل اساسی برای ثبات، رفاه و هرگونه صلح پایدار در افغانستان است.

سازمان ملل با اشاره به محدودیت‌های زنان در زمینه گشت و گذار، کار، آموزش و مشارکت در زندگی اجتماعی، گفته است که هنجارهای اجتماعی و سنتی خشونت را به عنوان انضباط و کنترل می‌پذیرد و روند خشونت علیه زنان را در این کشور عادی می‌دهد.

آلیسیون داویدیان، نماینده بخش زنان سازمان ملل در افغانستان نیز گفته است که «هر روز شاهد عادی شدن خشونت علیه زنان و دختران، در خانه‌های‌شان، مکان‌های که اجازه کار دارند و مکان‌های عمومی و فضای آنلاین هستیم.»

سازمان ملل و نهادهای حامی زنان بارها از طالبان خواسته‌اند که مکاتب دخترانه را بازگشایی و به زنان حق کار و تحصیل بدهند.

بسته ماندن مکاتب دخترانه، منع زنان از باشگاه های ورزشی و پارک‌ها و اجازه ندادن بدون محرم از مواردی است که زنان بر زنان افغانستان اعمال کرده‌اند.

زنان نیز نسبت به این قوانین اعتراض دارند و بارها خواستار رفع محدویت ها شده‌اند اما طالبان معتقد هستند که قوانین اعمال شده ریشه اسلامی و دینی دارد.

روز گذشته‌ نیز تعدادی از زنان در کابل علیه محدودیت ها علیه زنان اعتراض کردند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *