ده‌ها کودک افغان در مرزهای ایران و افغانستان گُم شده‌اند

خبرگزاری رسمی دولتی ایران ( ایرنا) گزارش داده است که در شش ماه اخیر بیش از ۱۰۰ پناهجوی افغانستان که بیشترشان کودکان هستند، در مرز میان افغانستان و ایران مفقود شده‌اند.

به گزارش کابل۲۴؛ بهنام سعیدی، معاون هلال احمر ایران، روز سه‌شنبه، ۸ قوس، گفته که پرونده جست‌وجو برای ۱۰۰ مهاجر افغانستانی در ۶ ماه نخست امسال در این نهاد تشکیل شده است.

او افزوده است: «اغلب این مفقودین کودکانی هستند که در جریان عبور غیرقانونی در دوسوی مرزهای ایران با کشورهای همسایه از خانواده‌های‌شان جدا شده‌اند.»

به گفته سعیدی، پس از از حاکمیت طالبان در افغانستان، اداره جست‌وجو و بازپیوند خانواده جمعیت هلال احمر ایران با افزایش چشم‌گیر تقاضاها برای جست‌وجوی مفقودین مواجه شده است.

او افزوده که پرونده‌های جستجوی گم‌شدگان تنها در هلال احمر ایران تشکیل نمی‌شود، بلکه پرونده‌های دیگری هم برای سایر مهاجران گم‌شده افغانستانی وجود دارد.

از سوی دیگر، امکان این‌که گم‌شدگان دیگری که خانواده‌های‌شان برای پیدا کردن آنان به نهادهای مسوول مراجعه کرده باشند نیز وجود دارد.

روزانه‌ ده‌ها پناهجوی افغان بد دلیل نبود کار راهی ایران می‌شوند اغلب این پناهجویان بطور غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند.

بارها گزارش شده‌است که پولیس مرزی ایران نیز در مواجهه‌ با پناهجویان افغان با استفاده از خشونت و زور آنها را عقب می‌راند.

گزارش‌های مبنی براینکه مرزبانان ایران به سمت پناهجویان افغان شلیک کرده‌است نیز نشر شده‌است.

گفتنی است که همزمان با سقوط کابل به دست طالبان، موج گسترده‌ای از مهاجرت‌های غیرقانونی از افغانستان به کشورهای همسایه، از جمله ایران و پاکستان آغاز شد و هنوز این روند ادامه دارد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *