گرفتن مهریه در پکتیکا ممنوع شد

منابع محلی در ولایت پکتیکا می‌گویند که براساس فیصله بزرگان قومی در این‌ ولایت، گرفتن مهریه از خانواده داماد ممنوع شده است.

به گزارش کابل۲۴؛  تصمیم نگرفتن مهریه روز جمعه، ۲۸ دلو، در یک نشست بزرگ قومی در ولسوالی گیان این ولایت اتخاذ شده است.

بربنیاد این فیصله، کسی حق ندارد از خانواده داماد، مهریه که حق عروس دانسته می‌شود را بگیرد.

منبع تاکید دارد که این فیصله بزرگان هرچند با استقبال مردم محل مواجه شده، اما شماری از عالمان دینی، مهریه را یکی از حقوق زنان در ازدواج عنوان کرده و گفته‌اند که این صلاحیت‌ زن است تا در مورد آن تصمیم بگیرد.

در عین حال، این عالمان دین با کمتر شدن مقدار مهریه و مصارف گزاف در عروسی‌ها موافق‌اند.

طالبان در مورد این فیصله اظهار نظر نکرده‌اند.

سقف‌مهریه در حقوق افغانستان عبارت از توانایی پرداخت توسط مرد است و در صورت که وی توانایی پرداخت نداشته باشد،‌مهریه تعیین شده باطل پنداشته می‌‏شود و طبق تفسیر صورت گرفته، اهل سنت و اهل تشیع بلاتفکیک از ماده‏‌ی مذکور مستفید می‌‏شوند.

مهریه‌در اسلام، حق مالی زن است که پس از عقد نکاح، پرداخت آن بر مرد واجب می‌شود.

اخیرا در کشور نیز بسیاری از دختران ترجیح می‌دهند در پیوند ازدواج شان، مهریه داشته باشند و طلا، ملک، اسعار خارجی و پول افغانی را به عنوان مهریه تعیین می‌کنند.

ثبت ازدواج یا آنچه در افغانستان معمول است ثبت نکاح خط، در زمان محمد ظاهرشاه رایج شد ولی کمترین تعداد خانواده ها ازدواج ها را به اداره های ذیربط گزارش می‌دهند و زوج هایی معدودی نکاح نامه رسمی ثبت شده دارند.

تا سالهای اخیر و حتی تا هنوز متنی که مهریه عروس در آن درج شده است نزد پدر و یا سرپرست عروس باقی مانده و در مواردی هیچگاه این متن در اختیار عروس که صاحب اصلی آن است، قرار داده نشده است.

 

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *