امریکا برای مقابله با اقدام ایران در توقیف کشتی‌ها، جنگنده‌ بیشتر به منطقه می‌فرستد

یک مقام ارشد پنتاگون در جمع خبرنگاران گفت امریکا برای جلوگیری از اقدام‌های ایران در توقیف کشتی‌ها، در حال افزایش استفاده از هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ در محدوده تنگه هرمز است. این مقام پنتاگون همچنین از افزایش همکاری‌های ایران، روسیه و سوریه در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش کابل۲۴، او با اشاره به اینکه امریکا برای محافظت از این کشتی‌ها، در آخر هفته جاری جنگنده‌های اف-۱۶ خود را به خلیج فارس می‌فرستد، گفت حضور جنگنده‌های اف-۱۶ به گشت‌زنی ناوگان هواپیماهای جنگنده ای-۱۰ در خلیج فارس کمک می‌کند.

در ۱۴ سرطان، نیروی دریایی امریکا اعلام کرد از اقدام نیروی دریایی جمهوری اسلامی برای توقیف دو نفت‌کش تجاری ریچموند وویجر و تی‌آر‌اف ماس در آب‌های بین‌المللی در دریای عمان جلوگیری کرده است.

طبق اعلام سنتکام، یک کشتی نظامی ایران روز چهارشنبه ساعت یک بامداد به وقت محلی به کشتی تی‌آر‌اف ماس، با پرچم جزایر مارشال نزدیک شد اما وقتی ناوشکن یواس‌اس مک‌فال آمریکا به محل رسید، کشتی ایرانی از محل دور شد.

به گفته سنتکام، نیروی دریایی ایالات‌ متحده حدود سه ساعت بعد یک پیام اضطراری از کشتی تجاری ریچموند وویجر با پرچم باهاما دریافت کرد.

یک کشتی ایرانی دیگر با فاصله یک‌ونیم کیلومتر به این کشتی که در ۳۲ کیلومتری ساحل مسقط، پایتخت عمان، در آب‌های بین‌المللی در حرکت بود، نزدیک شده و از آن خواسته بود متوقف شود.

سنتکام افزود: «ناوشکن یواس‌اس مک‌فال آمریکا پس از دریافت پیام با سرعت به محل نزدیک شد اما پیش از رسیدن این ناوشکن، نیروهای ایرانی چندین بار به سمت ریچموند وویجر شلیک کرده بودند. این نفت‌کش در این شلیک‌ها آسیب جدی ندیده اما گلوله‌ها به نزدیکی محل اقامت سرنشینان اصابت کرده است.»

سنتکام خاطرنشان کرد به محض رسیدن ناوشکن امریکایی، این کشتی نظامی ایران نیز از محل دور شد.

در پی افزایش تلاش‌های جمهوری اسلامی در توقیف کشتی‌های تجاری، امریکا به همراه شرکای خود گشت‌زنی کشتی‌ها و هواپیماهایش را در تنگه هرمز افزایش داده است.

به گفته سنتکام، از سال ۲۰۲۱ تا کنون، ایران حدود ۲۰ کشتی تجاری را در آب‌های بین‌المللی هدف مزاحمت، حمله و توقیف قرار داده است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *