دانمارک به دنبال یافتن «ابزار قانونی» برای جلوگیری از قرآن‌سوزی است

لارس لوکه راسموسن، وزیر امور خارجه دانمارک گفت که دولت این کشور به دنبال یاقتن «ابزار قانونی» است که به مقامات سویدن اجازه می‌دهد تا از سوزاندن نسخه‌های قرآن در مقابل سفارت‌خانه‌های دیگر کشورها در دانمارک جلوگیری کند.

به گزترش کابل۲۴ به نقل از یورونیوز؛ راسموسن در بیانیه‌ای گفت: «این سوزاندن‌ها اقداماتی عمیقا توهین آمیز و بی‌پروا است که توسط افراد کمی انجام می‌شود. این افراد معدود، نماینده ارزش‌هایی نیستند که جامعه دانمارک براساس آن بنا شده است.»

او گفت: «بنابراین دولت دانمارک امکان مداخله در موقعیت‌های خاص را بررسی خواهد کرد. [این موارد خاص] به عنوان مثال وقتی است که کشورها، فرهنگ‌ها و مذاهب دیگر مورد توهین قرار می‌گیرند و این امر می‌تواند در مواردی پیامدهای منفی قابل توجهی از جمله موارد امنیتی برای دانمارک داشته باشد.»

دانمارک و سوئد در هفته‌های اخیر پس از تظاهرات ضد اسلامی که در آن قرآن، کتاب مقدس مسلمانان، سوزانده شد، خود را در کانون توجه بین‌المللی قرار داده‌اند.

هر دو کشور گفته‌اند که از سوزاندن قرآن ابراز تاسف می‌کنند، اما نمی‌توانند با توجه به قوانینی که از آزادی بیان حمایت می‌کند، از آن جلوگیری کنند.

راسموسن در بیانیه خود افزود که هر اقدامی که اتخاذ شود «البته باید در چارچوب آزادی بیان مورد حمایت قانون اساسی باشد و به گونه‌ای انجام شود که این واقعیت را تغیر ندهد که آزادی بیان در دانمارک دامنه بسیار گسترده‌ای دارد.»

یک منبع وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه از سویدن خواست تا اقدامات مشخصی برای جلوگیری از سوزاندن قرآن انجام دهد.

فیدان در یک تماس تلفنی به همتای سویدن خود توبیاس بیلستروم گفت که ادامه چنین «اقدامات زشت» تحت عنوان آزادی بیان غیرقابل قبول است.

اولف کریسترسون، نخست وزیر سویدن هم اعلام کرد که با مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک گفتگو کرده و آنها توافق کرده‌اند که این وضعیت خطرناک است.

او در پستی در اینستاگرامش نوشت: «ما باید برای تقویت تاب آوری خود اقداماتی انجام دهیم.»

دولت سویدن همچنین گفته است که در این ماه بررسی خواهد کرد که آیا می‌تواند قانون نظم عمومی سویدن را طوری تغییر دهد تا به پولیس این امکان را بدهد که تظاهراتی را که امنیت سوئد را تهدید می‌کند، متوقف کند یا خیر.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *