افغانستان از ایران خواست عاملان بدرفتاری با مهاجران را تحت پیگرد قرار دهد

به دنبال رفتار خشونت‌آمیز پولیس ایران با یک مهاجر افغان، افغانستان از ایران خواست عاملان این رویداد را تحت پیگرد قرار دهد.

کابل ۲۴: وزارت خارجه‌ روز جمعه، ۱۹ اسد در واکنش به شکنجه‌‌ یک نوجوان مهاجر افغانستانی از سوی مأموران پولیس و بدرفتاری با مهاجران در بخش‌هایی از ایران، از مقام‌های آن کشور خواسته است که عاملان این رفتار «زشت» را تحت پی‌گرد قرار دهند و«اجازه ندهند تا نقض حقوق افغان‌ها منجر به رنجش عواطف مردمی در افغانستان گردد.»

این وزارت گفته است که «رویدادهای اخیر در  ایران که نشان‌دهنده‌ بدرفتاری‌های مأموران امنیتی ایران با شماری از مهاجران افغان در آن کشور است، شدیدا قابل نکوهش می‌باشد.»

این وزارت افزوده: «همچو بدرفتاری‌ها، نگرانی عمیق حکومت افغانستان(طالبان) را برانگیخته و گروه‌های مغرض تلاش دارند تا با سوء استفاده از همچو وقایع روابط مثبت و حسنه بین دو کشور را تحت تأثیر قرار دهند.»

در همین حال، وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان نیز با نشر اعلامیه‌‌ای، تصاویر نشر شده از بدرفتاری با مهاجران افغانستانی در ایران نگران کننده و اخراج اجباری آنان را «خلاف اصول اسلامی، بین‌المللی و همسایگی» دانسته بود.

این وزارت از مهاجران افغانستان خواسته بود که داوطلبانه به کشور خود برگردند و اگر می‌خواهند در ایران زندگی کنند، تمام قوانین آن کشور را درنظر گرفته و به آن احترام بگذارند.

در روزهای اخیر ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است که در آن دیده می‌شود یک مأمور پولیس ایران زانوی خود را بر گردن یک نوجوان مهاجر افغانستان به نام سید مهدی موسوی گذاشته و به التماس مادرش برای رهایی او، توجه نمی‌کند.

یکی از آشنایان سید مهدی گفته است که مأموران پولیس ایران روز دوشنبه (۱۵ اسد) هنگامی که شهروندان افغانستان را جمع‌آوری می‌کردند، با سید مهدی مواجه شده و می‌خواسته‌اند او را بازداشت کنند، اما این نوجوان مقاومت کرده و در نتیجه مورد ضرب‌وشتم مأموران پولیس قرار گرفته است.

او افزود که سید مهدی مشکل شنوایی دارد و پولیس ایران در حالی اقدام به بازداشت او کرد که او برگه‌‌ سرشماری نیز دارد. پولیس ایران در گذشته مهاجرانی که دارای این برگه بودند را اخراج نمی‌کرد.

پیش از این ماجرا نیز گزارش‌هایی از بدرفتاری با مهاجران افغانستانی در بخش‌های مختلف ایران، از جمله در منطقه‌ ۱۵ تهران نشر شده بود و موجی از «مهاجرستیزی» از سوی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی علیه مهاجران افغانستانی به راه افتاده بود.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *