تیرباران غیرنظامیان در دایکندی؛ جاپان، ایران و یوناما محکوم کردند

دنبال تیرباران شدن دست‌کم ۱۴ نفر از شیعیان هزاره در دایکندی از سوی گروه داعش، سفارتخانه‌های جاپان، ایران و نمایندگی یوناما در افغانستان این حمله را «تروریستی» خوانده و محکوم کرده‌است.

کابل ۲۴: سفارت جاپان در افغانستان روز جمعه، ۲۳ سنبله، خواهان متوقف شدن حملات علیه شیعیان و هزاره‌ها در افغانستان شده‌است.

در پیام این سفارت آمده: «ما حمله تروریستی روز پنج‌شنبه را که در منطقه‌ای میان دایکندی و غور رخ داده و منجر به کشته و زخمی شدن چندین فرد ملکی شد، محکوم می‌کنیم.»

این سفارت ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان خواهان توقف فوری این گونه رویدادها شده است.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) هم با انتشار بیانیه‌ای، حمله بر غیرنظامیان هزاره را محکوم کرده و خواستار انجام تحقیقات برای پاسخگویی مسوولان این حادثه شده است. در این بیانیه آمده: «یوناما حمله دیروز در مرکز افغانستان که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از اعضای جامعه شیعه شد، [را] محکوم می‌کند.»

ریچارد بنت؛ گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان، نبز تیرباران ۱۴ باشنده دایکندی را «هولناک» خوانده و گفته است که این رویداد نشانه‌هایی از جنایات بین‌المللی دارد.

او افزوده: «کشتار وحشتناک هزاره‌ها که از دایکندی به غور سفر می‌کردند، نشانه‌هایی از جنایات بین‌المللی دارد.» بنت بر لزوم پیش‌گیری، محافظت و پاسخگویی بین‌المللی در قبال این حملات در افغانستان تاکید کرده و خواستار اقدامات فوری در این زمینه شده‌است.

سفارت ایران در کابل نیز این حمله را محکوم کرده و در پیامی که از سوی این سفارت منتشر شده، آمده که این حمله توسط گروه داعش انجام شده است.

سفارت ایران گفته: «جمهوری اسلامی ایران خواهان مجازات مرتکبین این فاجعه بزرگ است و آماده‌گی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام می‌دارد.»

در حمله پس از چاشت روز پنج‌شنبه هفته گذشته تفنگ‌داران داعش بر موتر حامل باشندگان دایکندی در کوتل پهلوسنگ ولایت غور در منطقه مرزی با ولسوالی سنگ‌تخت و بندر دایکندی، ۱۴ تن کشته شد و شش تن دیگر زخمی شدند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *