شکنجه شدید مهاجران افغان توسط پولیس ترکیه

پولیتیکو، اشپیگل و چند رسانه دیگر از لت‌وکوب و بدرفتاری پولیس ترکیه با مهاجران افغان خبر داده و اعلام کرده‌اند که پناهجویان افغان و سوری در مراکز اخراج ترکیه مورد ضرب‌وشتم و سوءاستفاده قرار گرفته‌اند.

کابل ۲۴: یافته‌های پولیتیکو، اشپیگل و چند رسانه دیگر نشان می‌دهند که پناهجویان افغان و سوریه در مراکز اخراج ترکیه مورد ضرب‌وشتم و سوءاستفاده قرار گرفته‌اند.

بربنیاد یافته‌های این رسانه‌ها، این مراکز با کمک مالی اتحادیه اروپا ساخته شده، اما مقام‌های اروپایی وضعیت این مراکز را نادیده گرفته‌اند.

یافته‌های رسانه‌های مذکور نشان می‌دهد که ترکیه با استفاده از امکانات و تجهیزات کمک شده از سوی اتحادیه اروپا، صدها هزار پناهجوی افغان و سوری را اخراج کرده است.

به گزارش این رسانه‌ها، حداقل ۲۱۳ میلیون از بودجه اتحادیه اروپا برای ساخت و بازسازی ۳۰ مرکز اخراج پناهجویان در ترکیه مصرف شده‌است. پناهجویان اخراجی در این مراکز با ازدحام بیش از حد، شرایط غیرصحی، سوءاستفاده و شکنجه مواجه‌اند.

پناهجویان افغان و سوریه اغلب با خشونت و زور مجبور به امضای اسنادی برای بازگشت «داوطلبانه» می‌شوند.

این پناهجویان از ضرب‌وشتم و نگهداری تا ۱۲ ساعت در اتاق‌های سرد در مراکز اخراج خبر داده‌اند. آنها گفتند که ماموران ترکیه حقوق ابتدایی‌شان را نادیده گرفته‌اند.

تحقیقات این رسانه‌ها نشان می‌دهد که این پناهجویان به سختی راهی برای تماس با وکیل یا اعضای خانواده خود پیدا می‌کنند.

چندی پیش نیز تصاویری از مردی افغان منتشر شد که نشان می‌داد با شکنجه پولیس ترکیه جان داده‌است.

خانواده یک پناهجوی افغان که ویدیوی انتقال جسدش از ایران به کابل در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌است، می‌گوید که او چندی قبل در مرز میان ایران و ترکیه «از سوی پولیس مرزی ترکیه بازداشت و شکنجه شده و در ایران جان باخته است.»

به گفته محمد عزیز، برادر رومل صافی، ۳۲ ساله، او ۱۲ روز پیش به‌دلیل «مشکلات اقتصادی» با ویزا به ایران رفته بود. پس از آن، رومل تلاش کرد با «دو نفر از دوستانش وارد ترکیه شود که پلیس ترکیه او را بازداشت و بسیار شکنجه کرد و به ایران برگرداند.»

او افزود که برادرش «هنگامی که قصد داشت از مرز وان به صورت غیرقانونی عبور کند، بازداشت و شکنجه شد. ما برای یک هفته از او بی‌خبر بودیم. بعدا به کمک دوستان، جسد رومل در جنگل پیدا شد و از راه زمین به هرات منتقل شد.»

با وجود شواهد گسترده از نقض حقوق پناهجویان در مراکز اخراج ترکیه، مقامات ارشد اتحادیه اروپا بارها این موضوع را نادیده گرفته‌اند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *