کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از مهاجران افغان در مرز ایران

بر اساس برخی گزارش‌ها، شماری از پناهجویان افغان که روز یک‌شنبه ۲۲ میزان قصد ورود به ایران را داشتند، در منطقه کلگان سراوان به دلیل انفجار مین، کشته و زخمی شده‌اند.

کابل ۲۴: منابعی نیز از تیراندازی نیروهای مسلح ایران به سوی این مهاجران اهل افغانستان خبر داده‌اند.

کانال تلگرام حال‌وش که عمدتا خبرهای ولایت سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، به نقل از افراد حاضر در محل، به وقوع تیراندازی اشاره کرد.

هم‌زمان، چند منبع آگاه رسانه‌ی گفتند انفجار مین نیز به همراه تیراندازی ماموران رخ داده‌است.

این منابع افزودند که در این ماجرا دست‌کم یک نفر کشته شده اما شمار زخمی‌ها زیاد بوده و به ده‌ها نفر می‌رسد.

تا لحظه نگارش این گزارش، مقام‌های جمهوری اسلامی واکنشی به خبرهای منتشر شده درباره این ماجرا نشان نداده‌اند.

محمدفرید حمیدی، دادستان کل پیشین افغانستان، در پستی در ایکس اقدام ماموران ایران در «کشتار عمدی» مهاجران افغانستانی را مصداق «جنایت علیه بشریت» خواند و از سازمان ملل، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، دیوان بین‌ المللی جزایی و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری خواست عاملان این رویداد را مجازات کنند.

به گفته حمیدی، این پناهندگان به امید یافتن «محل امن و مصون و گریز از تهدیدات جانی» این مسیر خطرناک را در پیش گرفتند و «طبق قوانین بین‌المللی، اخلاق انسانی و آموزه‌های اسلامی»، مستحق حمایت و حفاظت بودند.

او تاکید کرد «فرزندان افغانستان» امروز قدرت ندارند اما: «روزی انتقام قتل مهاجران را از جمهوری اسلامی خواهند گرفت.»

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *