خانه‌ آزادی بیان: خبرنگاران زیر فشار شدید طالبان قرار دارند

«خانه‌ آزادی بیان» می‌گوید، رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان به گونه‌ بی‌پیشینه زیر فشار افراد وابسته به استخبارات طالبان قرار دارند و این گروه تلاش می‌کنند با استفاده از زور، تهدید و فشار رسانه‌های آزاد را وسیله تبلیغاتی خود مبدل سازند.

این نهاد امروز (دوشنبه، ۲۷ جدی) در اعلامیه‌ای گفته‌است که با تسلط طالبان رسانه‌های افغانستان به شدت صدمه دیده‌اند.

به گفته خانه‌ آزادی بیان، شمار زیادی از رسانه‌ها بنابر مشکلات اقتصادی و فشارهای سیاسی از فعالیت باز مانده ‌و شمار دیگر نیز با محدودیت‌های فراوان روبرو شده‌اند.

در اعلامیه‌ این نهاد آمده است: «امروز رسانه‌های افغانستان از آزادی کامل برخوردار نیستند و به گونه سیستماتیک زیر سانسور قراردارند. این سانسور انواع مختلف دارد که ریشه اصلی آن بر می گردد به حاکمیت طالبان».

خانه‌ آزادی بیان اضافه کرده است که استخبارات طالبان به شیوه‌های مختلف خبرنگاران و رسانه‌ها را زیر فشار می‌گیرند‌ و سانسور می‌کنند.

این نهاد گفته است که طالبان با استفاده از زور، تهدید و فشار تلاش دارند تا تمام رسانه‌های آزاد افغانستان را به پلتفارم تبلیغاتی خود مبدل سازند و «در این امر تا حدی موفق هم شده‌اند».

خانه‌ آزادی بیان تصریح کرده است که افرادی از اداره استخبارات طالبان به شکل متواتر به اتاق‌های خبر رسانه‌های مطرح می‌آیند و امر و نهی می‌کنند. به گفته این نهاد، افراد طالبان به خبرنگاران می گویند «شما تحت حاکمیت ما کار می کنید بناءً چیزی که ما می‌گوییم باید نشر کنید و‌ چیزی را که ما نمی خواهیم نباید نشر کنید».

خانه‌‌ آزادی بیان گفته است که در برخی موارد طالبان خبرنگاران و گردانند‌گان رسانه‌ها را تهدید به زندان و لت‌وکوب می کنند که هاین رفتارها فشار شدید روانی را در میان خبرنگاران ایجاد کرده‌اند. به گفته این نهاد، خبرنگاران سرشناس که تا حال در افغانستان مانده اند، از کار دست کشیده و ‌در خانه‌های‌شان به گونه پنهانی زنده گی می‌کنند؛ چون آن‌ها نمی‌خواهند وسیله تبلیغات طالبان قرار گیرند.

این نهاد «سانسور سیستماتیک و فشار روزافزون» طالبان بر رسانه‌ها را محکوم کرده است و از رهبران طالبان خواسته است تا به سرکوب رسانه‌ها و آزادی بیان پایان دهند. این نهاد، همچنین از رهبران طالبان خواسته است تا جلو خودسری افراد خود را گرفته و مصونیت خبرنگاران و آزادی بیان را تضمین کنند.

همزمان این نهاد، از جامعه جهانی و ‌نهادهای جهانی حامی رسانه‌ها درخواست کرده است به وضعیت رسانه‌ها توجه کند تا از آزادی بیان به مثابه بهترین دست‌آورد بیست سال گذشته که با خون صدها خبرنگار در سراسر افغانستان بدست آمده، حفاظت شود.

خان آغا فرهمند(متولد 1986) خبرنگار، طراح ویب سایت است او همچنین به‌عنوان خبرنگار، طراح ویب سایت در برخی از رسانه‌ها کار کرده‌است. از آقای فرهمند در 10 سال فعالیت رسانه‌ای، صدها گزارش، مقاله، تحلیل و گفتگو در حوزه‌های گوناگون، منتشر شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *